هشدار  چین در خصوص تهدید نظم جهانی از سوی آمریکا 

دولت چین به این نکته اذعان کرده است که آمریکا در حال تهدید نظم جهانی می‌باشد. بر این اساس دولت آمریکا در حال بر هم زدن نظم و قواعدی است که بر اساس توافقات بعد از جنگ جهانی دوم میان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به‌عنوان هیئت‌مدیره نظام بین‌المللی بعد از جنگ به وجود آمد.

هشدار  چین در خصوص تهدید نظم جهانی از سوی آمریکا 
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔸دولت چین به این نکته اذعان کرده است که آمریکا در حال تهدید نظم جهانی می‌باشد. بر این اساس دولت آمریکا در حال بر هم زدن نظم و قواعدی است که بر اساس توافقات بعد از جنگ جهانی دوم میان پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به‌عنوان هیئت‌مدیره نظام بین‌المللی بعد از جنگ به وجود آمد. این توافقات مجموعه‌ای از رژیم‌ها و نهادهای بین‌المللی را به وجود آورد که ازجمله آن‌ها می‌توان به سازمان تجارت جهانی اشاره کرد.
 
🔸به‌ تبع این وضعیت دولت آمریکا که خود در زمره پایه‌گذاران این توافقات بوده است، در حال نقض کردن این توافقات می‌باشد. برای مثال ترامپ بارها تهدید کرده است که از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شود و یا تعرفه تجاری محصولات وارداتی به آمریکا را بیشتر از نرخ این سازمان افزایش داده است. 
 
🔸از سوی دیگر دولت آمریکا در خصوص سایر رژیم‌های بین‌المللی هم به همین‌گونه رفتار کرده است. بعد از روی کار آمدن ترامپ، دولت ایالات متحده آمریکا دست به انجام رفتاری یک‌جانبه در خصوص بسیاری از توافقات جهانی زده و  از بسیاری از آنها خارج شده است. از این منظر دولت آمریکا از توافقاتی نظیر توافق هسته‌ای برجام و پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد. 
 
🔸همچنین این کشور شروع به اجرای جنگ تجاری با چین کرد و به‌طور بی سابقه‌ای به تعرفه محصولات وارداتی چین افزود که خود این اقدام منجر به تنش‌های  بی سابقه‌ای در روابط دو کشور شده است. درمجموع از قرائن رفتاری دولت آمریکا این‌طور به نظر می‌رسد که این دولت حتی به رژیم‌ها و توافقات بین‌المللی که عموماً خود پایه‌گذار یا از اعضای مؤثر آن بوده است، پایبند نیست و همین موضوع یکی از شواهد اصلی تهدید نظم جهانی توسط آمریکا است.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه