چرا چین تمایلی برای هژمون شدن ندارد؟

سند سیاست خارجی چین که با عنوان «چین و جهان در عصر جدید» منتشرشده است، تأکید دارد که برخلاف تبلیغات غربی‌ها، چین به دنبال کسب هژمونی برجهان نیست.

چرا چین تمایلی برای هژمون شدن ندارد؟
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔸سند سیاست خارجی چین که با عنوان «چین و جهان در عصر جدید» منتشرشده است، تأکید دارد که برخلاف تبلیغات غربی‌ها، چین به دنبال کسب هژمونی برجهان نیست. در طی دو دهه گذشته و به‌خصوص پس از بحران اقتصادی 2008 آمریکا، تصور بسیاری از تحلیلگران و محافل علمی و رسانه‌ای دنیا همواره بر این مبنا قرار داشته است که چین در آینده تبدیل به قدرت هژمون در عرصه جهانی خواهد شد. 
 
🔸از سوی دیگر نظریه ثبات هژمونیک در تعریف قدرت هژمون می‌گوید: قدرت هژمون آن قدرتی است که به‌منظور پذیرش هژمونی خود از جانب سایر بازیگران، اقدام به ارائه خدمات وسیعی در سطح جهانی می‌کند. به‌بیان‌دیگر قدرت هژمون به سایر بازیگران سواری مجانی می‌دهد. به‌طور مثال می‌توان به وضعیت سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم اشاره کرد. دولت آمریکا در آن برهه برای تثبیت هژمونی خود، شروع به تأسیس نهادهای جهانی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول کرد.
 
🔸همچنین لازم به ذکر است که کسب وضعیت هژمونی نیاز به ابزار و لوازم دیگری هم دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به وجود یک اقتصاد قوی و نیروهای مسلح قدرتمند اشاره کرد. چراکه اعمال وضعیت هژمونی از طرف کشور هژمون نیاز به‌صرف هزینه‌های مالی و نظامی وسیعی دارد. دولت چین با توجه به همین دلایل، به‌صراحت اعلام می‌کند که تمایلی به کسب وضعیت هژمونی در محیط بین‌المللی ندارد. چرا  که آن باعث هدر رفت قدرت ملی خود می‌داند.
 
  🔸ازاین‌رو دولت چین با توجه به تجربه پیش روی هژمونی آمریکا و به چالش کشیده شدن آن‌که شامل دلایل مختلفی است، نمی‌خواهد مجدداً مسیر طی شده توسط آمریکا را بپیماید. بنابراین چین به دنبال این است تا مسیر توسعه و قدرت‌یابی خود را همچون گذشته به‌طور طبیعی طی کند. خاصه اینکه باید توجه داشت که چین در طی ده سال گذشته همواره تلاش کرده است تا خود را از صحنه مناقشات منطقه غرب آسیا دور نگه دارد.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه