عملیات نجران بعد از آرامکو… تحول استراتژیک برای تسریع در پایان جنگ یمن

عملیات نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نجران در مرزهای عربستان علیه ارتش این کشور و مزدوران وابسته به دولت مستعفی یمن که به سقوط سه تیپ نظامی با تجهیزات و نیروهایشان و کشته و زخمی شدن ۵۰۰ سرباز منجر شد تحول استراتژیکی در روند جنگ علیه یمن است.

سایت النشره در تحلیلی درباره عملیات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در نجران عربستان نوشت: “اگر حمله به مجموعه پالایشگاهی شرکت نفت آرامکو موجب متوقف شدن ۵۰ درصد از تولید نفت عربستان شد و ضربه کاری به مهم‌ترین قطب اقتصادی که خزانه عربستان را پر می‌کند و توانایی ادامه تامین هزینه جنگ و خرید سلاح‌های آمریکایی را فراهم می‌کند وارد کرد، عملیات نظامی در نجران زلزله نظامی محسوب می‌شود که ارتش عربستان و مزدورانشان را تکان داد و شوکی به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وارد کرد به ویژه اینکه تصاویری که از عملیات محاصره تیپ‌های نظامی و سیطره بر خودروهای زرهی و تانک‌های عربستان و اسارت ۲۵۰۰ سرباز از جمله ده‌ها سرباز سعودی منتشر شده برای مسؤولان سیاسی و نظامی سعودی تکان‌دهنده بود و موجب فاجعه و شوک در پایتخت‌های کشورهای هم‌پیمان عربستان به ویژه واشنگتن شد که به حمایت از جنگ علیه یمن ادامه می‌دهند.

این حادثه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت یا چشم را به روی آن بست و به دلیل طفره رفتن از اعتراف به ناتوانی در مقابل توانایی مقاومت یمن و اذعان به ارتقای تکنولوژی‌های نظامی ارتش یمن به رغم محاصره و بمباران روزانه خاک این کشور آن را به ایران نسبت داد همانطور که درباره حمله به تاسیسات آرامکو رخ داد. عملیات نظامی در نجران موفقیت کمیته‌های مردمی یمن در انتقال از مرحله دفاع به مرحله حمله و به دست گرفتن زمام امور را با ایجاد کمینی مستحکم برای مزدوران نشان داد. این عملیات قدرت بالای ارتش و کمیته‌های مردمی در تاکتیک نظامی و اداره جنگی بزرگ در مساحتی بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر مربع و سیطره بر میدان جنگ و دور کردن جنگنده‌ها از طریق هدف‌گیری فرودگاه‌های نظامی در نجران و جیزان (جازان) و مرکز فرماندهی نظامی عربستان در ریاض به واسطه پهپادها را منعکس کرد.

این دستاورد و پیروزی نظامی مقاومت یمن به نتایج مهمی منجر خواهد شد:

اول، شکست ارتش عربستان و مزدورانشان و از دست دادن توانایی‌شان جهت پایداری در میدان جنگ و نداشتن روحیه جنگی چراکه موضع عادلانه‌ای ندارند که به خاطر آن بجنگند. چنین شکستی تأثیر منفی بر ارتش عربستان و مزدورانش خواهد داشت. به ویژه اینکه شاهد فروپاشی و سقوط کامل تیپ‌های نظامی عربستان بوده‌اند. آن‌ها همچنین شاهد کشته شدن ۲۰۰ تن از همکاران اسیر خود در حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی بودند.

دوم، دگرگون شدن روند جنگ. عربستان بعد از این شکست مفتضحانه در نجران در یک آشفتگی نظامی در مقابل قدرت روزافزون یمنی‌ها قرار دارد. در این حالت هزینه ادامه جنگ بار سنگینی بر دوش عربستان خواهد داشت و حتی بر نقش و هیبت و جایگاه عربستان در منطقه و جهان تأثیر می‌گذارد.

سوم، برای جهان روشن شده که دولت عربستان هیچ قدرتی جز پولی که می‌تواند با آن مواضع سیاسی برخی کشورها و سلاح پیشرفته آمریکایی را بخرد، ندارد اما با این پول نمی‌تواند ارتش قوی و ایثارگر بسازد چراکه مساله عادلانه و عقیده‌ای منصفانه را دنبال نمی‌کند.

چهارم، از دست رفتن اعتماد هم‌پیمانان عربستان به توانایی این کشور برای ادامه جنگ و افزایش نگرانی نسبت به نتایج و پیامدهای ادامه جنگ بر ثبات عربستان تاثیر می‌گذارد که عامل مهمی برای نفوذ غرب استعمارگر به رهبری آمریکاست. برای همین احتمالا واشنگتن که پشت جنگ است و درباره توقف یا ادامه آن تصمیم‌گیرنده است به سرعت محمد بن سلمان را وادار به تعامل مثبت با طرح یمن برای توقف جنگ کند. در این راستا می‌توان به اظهارات بن سلمان اشاره کرد که گفته بود اعلام آتش‌بس از سوی حوثی‌ها گام مثبتی برای پیشبرد مذاکرات سیاسی است. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلابی یمن نیز این استقبال را خوش‌بینانه و مثبت خواند.

پنجم، این دستاورد و پیروزی نظامی یمنی باعث می‌شود یمن در آستانه پیروزی بزرگی قرار بگیرد که بتواند بر اساس آن وحدت و استقلال خود را به دور از سلطه آمریکا و عربستان بازیابد؛ مساله‌ای که باعث کاهش نفوذ غرب در منطقه شده و چرخشی مهمی در توازن قدرت به نفع محور مقاومت خواهد بود”.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه