منطقه در یک نگاه (9 مهر 1398)

منطقه در یک نگاه (9 مهر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |9 مهر 1398
 
1️⃣ یک روزنامه لبنانی بر اساس سندی فاش کرد عربستان دو سال پیش طرحی برای براندازی سه ساله در ایران به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرده اما این طرح شکست خورده است.
 
2️⃣ گروه‌های مقاومت عراق وابسته به الحشد الشعبی اعلام کردند که بزودی انتقام تجاوزات رژیم صهیونیستی و حملات پهپادی آن به مواضع الحشد را خواهند گرفت. در همین زمینه «عادل عبدالمهدی» روز گذشته و در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» درباره حملات اخیر به مواضع حشدالشعبی در خاک عراق، گفت که «اسرائیل در پسِ این حملات قرار دارد… و بسیاری از شواهد حاکی از آن است که در منطقه، هیچ کس به جز اسرائیل خواستار جنگ نیست».
 
3️⃣ رئیس مجلس شورای اسلامی ایران ضمن استقبال از اظهارات ولی‌عهد سعودی درباره حل اختلافات ریاض و تهران، تأکید کرد که چنین گفت‌وگویی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
 
4️⃣ «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت امروز سه‌شنبه گفت که کشورش پس از بررسی جزئیات ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا در خلیج‌فارس، موضع خود در این باره را اعلام می‌کند. این در حالی است که بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها، بحرین از دو سال تاکنون، بیش از ۱۴ میلیارد دلار اسلحه از آمریکا خریده است
 
5️⃣ رئیس کمیته عالی انقلاب یمن استقبال لفظی ولی‌عهد سعودی از پیشنهاد شورای عالی سیاسی یمن برای توقف درگیری را نکته‌ای مثبت دانست. «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی «سی بی اس» از پیشنهاد شورای عالی سیاسی یمن برای توقف حملات به اهداف سعودی در حرف، استقبال کرد و آن را گامی مثبت برای گفت‌وگوی سیاسی جدی‌تر خواند.
 
6️⃣ نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی از حمله پهپادهای امارات به ساختمان اداری سازمان سرمایه‌گذاری پروژه رودخانه مصنوعی شهر «سرت» خبر دادند.
 
7️⃣ سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران موسوم به «طرح صلح هرمز» گفت: «برداشت ما این است که طرف (ایرانی) به مشارکت در یک گفت‌و‌گوی معنادار تمایل دارد».
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه