منطقه در یک نگاه (10 مهر 1398)

منطقه در یک نگاه (10 مهر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |10 مهر 1398
 
1️⃣ همزمان با فشارهای آمریکا علیه لبنان و «سعد الحریری»، یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، عربستان در تلاش است الحریری را مجبور به استعفا کند؛ زیرا از عملکرد وی در قبال حزب‌الله و رئیس‌جمهور لبنان راضی نیست.
 
2️⃣ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد ابتکار عمل ایران درباره صلح و امید در تنگه هرمز باید مورد توجه قرار بگیرد. وی همچنین گفت ایران و روسیه در حال آماده شدن برای برگزاری یک رزمایش ضدتروریستی در اقیانوس هند هستند. 
 
3️⃣ همزمان با آغاز فرایند بررسی قضایی پرونده‌های فساد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وکلای او امروز برای ارائه توضیحات به دادستانی کل در دادگاه حاضر می‌شوند.
 
4️⃣ دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت نخستین سالگرد قتل «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد عربستان سعودی اعلام کرد، «یک سال بعد از قتل او، هنوز سوالات بسیاری، بدون پاسخ مانده است». در همین زمینه نامزد خاشقچی نیز گفت ترکیه احتمالا اسنادی دارد که عربستان را به دردسر می‌اندازد.
 
5️⃣ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز با رد ادعای آمریکایی‌ها و برخی کشورهای عربی درباره دست داشتن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، گفت هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد.
 
6️⃣ خودروهای زرهی سعودی که در عملیات بزرگ یمنی‌ها نابود یا تصرف شدند،‌ ساخت یک شرکت تسلیحاتی کانادا بودند که ریاض هنوز هم پول آنها را پرداخت نکرده است. دولت کانادا در سال 2014 بیش از 700 دستگاه خودروی زرهی سبک به ارزش حدودی 15 میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته است.
 
7️⃣ یکی از اعضای دفترسیاسی حماس ضمن تأکید بر موافقت این جنبش با طرح صلح گروه‌های فلسطینی اعلام کرد، حماس آماده مشارکت در انتخابات فراگیر است.
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه