چرایی کاهش تجارت اروپا با ایران در سال 2019

بر اساس آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا، میزان تجارت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا در طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی، 72 درصد کاهش‌یافته و واردات اتحادیه اروپا از ایران به یک دوازدهم رسید.

چرایی کاهش تجارت اروپا با ایران در سال 2019
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔸بر اساس آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات اقتصادی اتحادیه اروپا، میزان تجارت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا در طی هفت ماه نخست سال جاری میلادی، 72 درصد کاهش‌یافته و واردات اتحادیه اروپا از ایران به یک دوازدهم رسید. کاهش تجارت اروپا با جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در این حوزه‌ها بررسی کرد:
1-کاهش مبادلات تجاری در حوزه خودرویی
2-خروج شرکت‌های اروپایی نظیر توتال فرانسه از قراردادهای نفتی با ایران
3-عدم اجرای تعهدات اروپا در قراردادهای صنعت هوایی نظیر ایرباس
 
🔸دلیل اصلی کاهش مبادلات تجاری اروپا با ایران را می‌توان در وضعیت تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا علیه ایران جست‌وجو کرد. دولت آمریکا به دلیل تسلطی که بر روی جریانات مالی بین‌المللی و نهادهای بین‌المللی اقتصادی نظیر کانال سوئیفت، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی دارد، می‌تواند تحریم‌های مدنظر خود را علیه هر کشوری اعمال کند و سایر کشورها را ملزم به تبعیت از خود نماید. 
 
🔸ابزار دیگری که آمریکا در این رابطه در اختیار خود دارد، حجم بالای مبادلات تجاری خود با کشورهای مختلف است. مبادلات آمریکا با اتحادیه اروپا هم، شامل همین قاعده است. حجم مبادلات تجاری آمریکا با این نهاد اروپایی در سال 2017 میلادی، به شرح ذیل است:
1-میزان واردات آمریکا از اتحادیه اروپا شامل رقم 445 میلیارد دلار
2-میزان صادرات آمریکا به اتحادیه اروپا شامل رقم 284 میلیارد دلار
3-مجموع مبادلات تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا در سال 2017 شامل رقم 729 میلیارد دلار می‌باشد.
 
🔸بنابراین آمریکا با تهدید طرف اروپایی به انتخاب ایران یا آمریکا به‌عنوان مقصد تجارت خود، اتحادیه اروپا را ملزم به پیروی از تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران کرد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا به هر دلیل ممکن یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند گام عملی برای حفظ توافق هسته‌ای بردارد و در این میان تنها به دنبال این است که با بازی با ادبیات دیپلماتیک، با صرف کمترین هزینه بیشترین بهره ممکن را از این وضعیت ببرد. 
 
🔸یعنی درعین‌حال که از وجود یک ایران محدودشده هسته‌ای اطمینان دارد و هزینه‌ای هم در این وضعیت نمی‌کند، کما فی السابق تجارت خود را با آمریکا حفظ نماید.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه