اعتراضات بغداد؛ انگیخته غیرمشترک/کنش مشترک

روز گذشته، شهرهای مختلف عراق ازجمله بغداد، بصره، نجف، ناصریه و ... شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز نسبت به معضلات اقتصادی ازجمله بیکاری و نبود خدمات عمومی بود.

اعتراضات بغداد؛ انگیخته غیرمشترک/کنش مشترک
 
📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
🔻روز گذشته، شهرهای مختلف عراق ازجمله بغداد، بصره، نجف، ناصریه و … شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز نسبت به معضلات اقتصادی ازجمله بیکاری و نبود خدمات عمومی بود. این ناآرامی‌ها حداقل دارای 2 ویژگی‌ مهم بود: 1- انگیخته غیر مشترک و 2- کنش مشترک. توضیح اینکه:
 
1- ناآرامی‌های دیروز، دلیل فوریِ مشخصی نداشت. پایان نسبی فصل گرما و درپیش بودن مراسم اربعین، می‌توانستند عواملی برای عدم وقوع چنین اعتراضاتی باشند. اما معترضان با خواسته‌های متعددی به خیابان‌ها آمدند. اگرچه مسائل اقتصادی پربسامدترین صدای اعتراضات بود، شعارها اما نشان می‌داد طیفی از مسائل مختلف مورد خواست مردم بود. بنابراین در نگاه نخست شاید بتوان از انگیخته غیر مشترک در حوادث دیروز سخن گفت. 
 
2- کنش مشترک معترضان عراقی در روز گذشته، شرکت در راهپیمایی‌هایی بود که به خشونت نیز کشیده شد. چه‌اینکه در تظاهرات روز گذشته یک نفر کشته و ۲۰۰ نفر از جمله ۴۰ نیروی امنیتی زخمی شدند. بنابراین به‌رغم انگیخته غیرمشترکِ معترضان عراقی، می‌توان حضور خیابانیِ آشکار را کنش مشترک آنان نامید.
 
✔️ از این‌رو برای تحلیل اعتراضات دیروز -فارغ از ابعاد سیاسی و امنیتی- باید نگرش نخبه‌گرایانه به جنبش‌های اعتراضی را کنار گذاشت. دنیای امروز شاهد ظهور و بروز جنبش‌هایی است که رهبر و حرف مشترک ندارند، دفعتاً نازل می‌شوند و تولید «رخداد» -به تعبیر آلن بدیو- می‌کنند. سیکل رهبری این جنبش‌ها درون خودشان بسته می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که تظاهرات دیروز، بدون فراخوان احزاب و جریان‌های سیاسی و با نقش محوری فضای مجازی روی داد.
 
✔️ عراق با جمعیت جوان، رشد شبکه‌های مجازی، انباشت مطالبات بر زمین‌مانده و … باید خود را برای چنین اعتراضاتی در سال‌ها و دهه‌های آینده آماده کند.
 
کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه