دلایل و پیامدهای تغییر مرکز فرماندهی هوایی آمریکا

روزنامه واشنگتن‌پست اخیراً گزارش کرده است که ارتش آمریکا به‌صورت موقت، مرکز فرماندهی مشترک عملیات‌های هوایی خود را از پایگاه قطر به پایگاهی در کارولینای جنوبی تغییر داده است.

دلایل و پیامدهای تغییر مرکز فرماندهی هوایی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸روزنامه واشنگتن‌پست اخیراً گزارش کرده است که ارتش آمریکا به‌صورت موقت، مرکز فرماندهی مشترک عملیات‌های هوایی خود را از پایگاه قطر به پایگاهی در کارولینای جنوبی تغییر داده است. ازجمله دلایل محتمل این تغییر می‌توان به ترس آمریکا از جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. پس از شکار پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک توسط شبکه پدافند ایران، بسیاری از معادلات در صفحه شطرنج منطقه غرب آسیا تغییر کرده است.

🔸بر این اساس تا پیش‌ازاین ادعا می‌شد که پهپاد موردنظر دارای فن‌آوری فوق‌العاده پیشرفته‌ای بوده و رادار گریز می‌باشد. اما با شکار آن توسط سامانه موشکی سوم خرداد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نه‌تنها افسانه رادار گریز بودن این پهپاد باطل شد، بلکه به دولت آمریکا ثابت شد که همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران به سطحی از فن‌آوری دفاعی دست‌یافته است که می‌تواند یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای جاسوسی دنیا را شکار نماید، به آن سطح از توانایی هم رسیده است که با انجام عملیات آفندی پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه را در صورت لزوم موردتهاجم و آسیب قرار دهد.

🔸بنابراین آمریکا در یک اقدام پیشگیرانه، پایگاه هوایی خود در قطر را از ترس اقدام آفندی جمهوری اسلامی ایران تغییر داد. لازم به ذکر است که همین چند ماه پیش این پایگاه میزبان هواپیماهای اف – 22، اف -35 و ب -52 به‌منظور ارعاب جمهوری اسلامی ایران و اجبار این کشور به مذاکره با آمریکا بود و پذیرش درخواست‌های آن بود.

🔸همچنین تغییر ذکر شده، پیامی با این معنی برای متحدین منطقه‌ای آمریکا را دارد که شرایطی که باعث شده است تا دولت آمریکا اقدام به این تغییر و تحول در شرایط استقرار منطقه‌ای نیروهای نظامی خود در پایگاه مورد نظر نماید، به‌صورت اولی همین شرایط و خطر آسیب‌پذیری، مبتلابه متحدین منطقه‌ای پیش گفته این کشور نیز می‌باشد.

🔸از سوی دیگر چنین شرایطی باعث شده است تا سیاست تمرکززدایی آمریکا از منطقه غرب آسیا که از سال 2011 میلادی در دستور کار سیاست خارجی این کشور قرارگرفته است، با سرعت بیشتری پیگیری شود.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه