طرح ترکیه برای راه‌اندازی دانشگاه در سوریه؛ ایران کجا ایستاده است؟!

براساس اعلام برخی رسانه‌ها، دانشگاه غازی عنتاب ترکیه به دنبال راه‌اندازی سه دانشکده اقتصاد و مدیریت در شهر الباب، علوم اسلامی در اعزاز و علوم تربیتی در عفرین واقع در شمال سوریه است.

طرح ترکیه برای راه‌اندازی دانشگاه در سوریه؛ ایران کجا ایستاده است؟!

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻براساس اعلام برخی رسانه‌ها، دانشگاه غازی عنتاب ترکیه به دنبال راه‌اندازی سه دانشکده اقتصاد و مدیریت در شهر الباب، علوم اسلامی در اعزاز و علوم تربیتی در عفرین واقع در شمال سوریه است.

🔻ترکیه به صورت جدی به دنبال جدا کردن مناطق شمالی سوریه است؛ در شرق فرات با ایجاد منطقه امن و در غرب فرات با حمایت از معارضان. بدیهی‌است مدیریت این مناطق به ساختارها و رویه‌های حکمرانی در ابعاد مختلف نیاز دارد که تأسیس دانشگاه، بخشی از این ساختارسازی‌هاست. چه‌اینکه حمایت از دولت موقت برای بسط مدیریت در شمال سوریه نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

🔻تضعیف هویتی و گفتمانی کردها، یکی از اهداف اساسی ترکیه در شمال سوریه است که برنامه‌های آموزشی، محتوای کتب درسی و آموزش فرهنگ و زبان ترکی، می‌تواند یکی از ابزارهای این سیاست ضدکردی باشد. از این‌رو تأسیس دانشگاه نیز تحقق چنین سیاستی را برای آنکارا تسهیل می‌کند. این اقدامات در غرب فرات البته ضروری‌تر از شرق است. زیرا ترکیه در شرق فرات به دنبال اسکان پناهندگانی است که جزو اعراب محسوب می‌شوند.

🔻اگرچه پیش از این ترکیه از تلاش برای راه‌اندازی 6 رشته مهندسی در شمال سوریه خبر داده بوده، اما سه رشته‌ای که اخیراً قصد ایجاد دانشکده‌های آن‌ها را دارد، بیش از پیش گویای اهداف پشت پرده آنکاراست. چه‌اینکه هرسه رشته از زیرمجموعه‌های علوم انسانی محسوب شده و می‌توانند در بسط نفوذ فرهنگی ترک‌ها اثرگذار باشند.

🔻در فضای پسامنازعاتی سوریه، بازیگران مختلف ازجمله ترکیه و ایران به دنبال نقش‌آفرینی در عرصه‌هایی مانند فرهنگی و آموزشی هستند. در این میان به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران باید هرچه زودتر نسبت به راه‌اندازی دانشگاه و مراکز آموزشی در سوریه اقدام کند. ایران نیازمند بازتولید قدرت سخت در اشکال نرم آن است و حضور در نظام آموزش عالی سوریه می‌تواند یکی از راهکارهای تحقق این مهم باشد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه