سفر محمود عباس به ریاض

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای سفری دو روزه وارد ریاض شده و قرار است امروز با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی دیدار کند.

سفر محمود عباس به ریاض

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای سفری دو روزه وارد ریاض شده و قرار است امروز با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی دیدار کند. در این رابطه ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

🔶 این سفر همزمان با برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی عربستان و فلسطین در چارچوب مقدماتی جام جهانی در فلسطین می‌تواند نشانه‌ای از بهبود روابط دوجانبه آن‌ها پس از یک دوره تیرگی باشد که عمدتاً به دلیل پیوندهای نزدیک عربستان با دولت ترامپ به وجود آمده بود.

🔶بحران روابط دو طرف که از حدود دو سال پیش آغاز شده بود در تیر ماه امسال که عربستان علی‌رغم فراخوان فلسطینی‌ها برای تحریم نشست منامه، برای مشارکت در آن نشست اعلام آمادگی کرد به اوج خود رسید. علی‌رغم این که دوطرف تلاش کرده بودند این اختلافات آشکار و عمومی نشود تیرگی روابط آنها مخصوصاً در پی سفر یک خبرنگار عربستانی به اسرائیل، به فضای مجازی و سطح عمومی نیز کشیده شد.

🔶با این وجود، ماه گذشته پادشاه عربستان در تماسی تلفنی با محمود عباس، وعده انتخاباتی نتانیاهو برای اعمال حاکمیت بر درّه اردن و شمال «دریای مرده» را محکوم کرد و محمود عباس هم چند روز بعد، در پی حمله انصارالله به آرامکو در تماسی تلفنی با پادشاه عربستان آن حمله را محکوم کرد. این تماس‌ها تا حدودی تنش میان تشکیلات خودگردان و عربستان را کاهش داد.

🔶در واقع همانقدر که فلسطینی‌ها به عربستان نیاز دارند سعودی‌ها نیز به فسطینی‌ها نیاز دارد چون آنها با انتقادات گسترده از سوی بسیاری از کشورهای عربی به دلیل نقش آنها در جنگ یمن مواجه هستند. محمود عباس نیز این سفر را یک امتیاز سیاسی تلقی می‌کند چون در شرایطی که دم از انتخابات می زند نشان می‌دهد عربستان به فلسطینی‌ها پشت نکرده است.

🔶به نظر می‌رسد حوادثی مانند سرنگونی پهباد آمریکا توسط ایران و خالی کردن پشت کردها در مقابل ترکیه توسط آمریکا، عربستان سعودی را به این نتیجه رسانده است که نمی‌شود به دولت ترامپ اعتماد و تکیه کرد و به همین دلیل به سمت کاهش حمایت از طرح صلح ترامپ حرکت می‌کند. سفر محمود عباس هم در این راستا قابل تحلیل است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه