اندیشکده شورای روابط خارجی: لزوم تغییر در روابط میان ترکیه و ناتو

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در مقاله‌ای به حمله اخیر ترکیه به شمال سوریه پرداخته و این حمله را نمونه‌ای از عدم توجه ترکیه به ارزش‌های ناتو عنوان کرده و از لزوم اقدام در این زمینه نوشته است.

 

❇️ در این مقاله آمده است: «اردوغان به حامی اصلی اخوان‌المسلمین تبدیل شده است و دارای انگیزه مشترک با نیروهای جهادی در سوریه است. او از تمکین تحریم‌های آمریکا علیه ایران خودداری ورزیده و به روسیه نزدیک‌تر شده است. همچنین تصمیم ترکیه به خرید سامانه دفاع هوایی S400 روسیه پنتاگون را وادار به خارج کردن ترکیه از قرارداد جنگنده F35 کرد.»

❇️ در ادامه به این مورد اشاره می‌شود که ترکیه سی‌و‌دومین شریک تجاری آمریکا است و در جریان حمله ترکیه به سوریه رئیس‌جمهور آمریکا ترکیه را تهدید به محو اقتصادش کرد. در مقاله آمده‌ است:«تهدید به محو اقتصاد یک عضو ناتو خود نشان‌دهنده نامتجانس بودن عضویت ترکیه در این اتحادیه است.»

❇️ این مقاله توصیه می‌کند که ناتو باید با ترکیه همانند پاکستان رفتار کند یعنی به عنوان ترکیبی از دوست و دشمن. همچنین باید تمام سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از ترکیه برچیده شود، اتکا به پایگاه‌های ترکیه کاهش یابد و تبادل اطلاعات و فروش سلاح محدود شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه