دلایل اتخاذ سیاست انعطاف پذیر روسیه در منطقه غرب آسیا

دلایل اتخاذ سیاست انعطاف پذیر روسیه در منطقه غرب آسیا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با رسانه‌های عرب‌زبان، بر این نکته تأکید کرد که روسیه هرگز با کشوری، علیه کشور ثالث دوستی نمی‌کند. روابط دوجانبه خود را بر اساس تمایلات مثبت توسعه می‌دهد، ولی اتحادی علیه سایر کشورها به وجود نمی‌آورد.

🔸دولت روسیه در طی سال‌های اخیر، پس از ورود به منطقه غرب آسیا، با اتخاذ یک سیاست انعطاف‌پذیر همواره به دنبال برقراری ارتباط حسنه با تمامی کشورهای این منطقه بوده است.

🔸بر این اساس روسیه با بازیگران متفاوت و گاها متعارضی در غرب آسیا دارای ارتباط است که ازجمله آن‌ها می‌توان به جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، ترکیه و سوریه اشاره کرد.

🔸 از سوی دیگر دولت روسیه به‌موازات اینکه با تمامی این بازیگران در شرایط تحسین روابط فی‌مابین به سر می‌برد، اما برعلیه هیچ‌کدام از آن‌ها با دیگری وارد وضعیت اتحاد و ائتلاف نمی‌شود. روسیه به دنبال این است که با برقراری روابط حسنه با هریک از این کشورها، دارای توان بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت‌های موجود خود در شرایط مورد نظر باشد.

🔸دلیل دیگری که می‌توان برای اتخاذ این نوع سیاست از جانب روسیه متصور بود، این است که روسیه برخلاف آمریکا به دنبال اعمال هژمونی و رهبری خود بر منطقه غرب آسیا نیست.

🔸چراکه این سیاست صرف‌نظر از اینکه مستلزم صرف هزینه‌های مادی گزافی است، باعث می‌شود که ناخودآگاه روسیه به بعضی از بازیگران منطقه نزدیک شده و از برخی دیگر دور شود. درصورتی‌که دولت روسیه خواهان حسن ارتباط با تمامی کشورهای منطقه است.

🔸از سوی دیگر روسیه به دنبال این است تا با صرف کمترین هزینه، بیشترین فایده را از ارتباط با کشورهای منطقه غرب آسیا ببرد. درست برخلاف آمریکا که در طول سالیان متمادی هزینه‌های گزافی را در این منطقه از جهان متحمل شده است.

🔸خاصه اینکه ترامپ همواره بر این نکته تأکید کرده است که آمریکا هفت تریلیون دلار در غرب آسیا هزینه کرد، اما حتی نفت آنجا را به دست نیاورد. درمجموع روسیه با در نظر داشتن آسیب‌ها و چالش‌های سیاست خارجی آمریکا، به دنبال این است تا مجدداً راه به خطا رفته آمریکا را طی نکند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه