رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

بر اساس اعلام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سه کشور روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران به‌زودی در دریای عمان با یکدیگر رزمایش دریایی برگزار می‌کنند.

رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸بر اساس اعلام فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سه کشور روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران به‌زودی در دریای عمان با یکدیگر رزمایش دریایی برگزار می‌کنند.

🔸در خصوص دلایل برگزاری این رزمایش باید گفت که در طول سالیان اخیر و به‌خصوص دو سال گذشته، دولت آمریکا به‌وسیله تقابل‌هایی که با کشورهای مختلف نظیر ایران، روسیه و چین انجام داده است، باعث شده که این کشورها در حوزه‌های مختلف با یکدیگر وارد فاز همکاری و تشریک‌مساعی شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تلاش این کشورها برای ارائه واحد پولی مشترک اشاره کرد.

🔸یکی دیگر از حوزه‌هایی که آمریکا با تقابل خود باعث نزدیکی این کشورها به یکدیگر شده است، حوزه نظامی می‌باشد. بنابراین این اقدام مشترک جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین را می‌توان بر اساس نظریه واقع‌گرایی تدافعی تحلیل و ارزیابی کرد.

🔸نظریه واقع‌گرایی تدافعی معتقد است که کشورها با درک تهدید مشترک، اقدام به همکاری مشترک با یکدیگر برای پاسخ دادن به آن تهدید می‌نمایند. بر این اساس نظریه‌پردازان واقع‌گرایی تدافعی نظیر استفن والت و تالیا فرو می‌گویند: گروهی از کشورها به‌منظور مقابله همسان با تهدیدات مشترکشان دست به موازنه تهدید زده و با همکاری یکدیگر اقدام به ارائه پاسخ هم‌طراز به تهدید موردنظر می‌نمایند.

🔸 با در نظر داشتن مفاد این نظریه باید به این نکته اذعان کرد که آمریکا با طراحی کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران و اعزام نیروی نظامی به خلیج‌فارس در ماه‌های آوریل، می و ژوئن سال جاری میلادی (فروردین، اردیبهشت و خرداد 1398)، قصد نمایش قدرت در برابر ایران و ترساندن این کشور را داشته است.

🔸از سوی دیگر آمریکا با سیاست چرخش به شرق خود، موجبات نگرانی چین از تحرکات نظامی‌اش در دریای چین جنوبی را فراهم کرده است. همچنین آمریکا با تلاش برای توسعه طرح‌های گوناگون پیمان ناتو در اروپای نزدیک روسیه، باعث نگرانی و هشدارهای مکرر این کشور شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رزمایش سال گذشته این سازمان در اروپا اشاره کرد که بزرگ‌ترین تمرین نظامی این نهاد بین‌المللی بعد از پایان جنگ سرد بوده است.

🔸از این رو اقدامات نظامی مشابه آمریکا در خصوص سه کشور ایران، روسیه و چین، موجبات نگرانی مشترک آن‌ها را فراهم کرده است. بنابراین آن‌ها می‌کوشند تا با انجام همکاری و تبادل با یکدیگر، این نگرانی را مرتفع نمایند.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه