امتناع نروژ از میزبانی سپر دفاع موشکی ناتو، دلایل و پیامدها

به‌رغم اظهارنظرهای مقامات نروژی درباره لزوم الحاق کشور متبوع خود به سپر دفاع موشکی ناتو، سرانجام دولت نروژ تصمیم خود را برای مخالفت با استقرار این سپر موشکی در خاک خود اعلام کرده است.

امتناع نروژ از میزبانی سپر دفاع موشکی ناتو، دلایل و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸به‌رغم اظهارنظرهای مقامات نروژی درباره لزوم الحاق کشور متبوع خود به سپر دفاع موشکی ناتو، سرانجام دولت نروژ تصمیم خود را برای مخالفت با استقرار این سپر موشکی در خاک خود اعلام کرده است.

🔸نروژ در زمره قدیمی‌ترین اعضای ناتو و یکی از پایه‌گذاران این سازمان بین‌المللی می‌باشد. همچنین این کشور یکی از ثروتمندترین اعضای ناتو است. اخیراً نروژ تحت‌فشارهای دولت آمریکا میزان مشارکت خود در تأمین بودجه ناتو را تا حد 1/8 درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش افزایش داده است.

🔸نروژ طبق سند دفاعی خود در سال 2017 با تأکید بر تهدید روسیه، خواستار الحاق به سپر دفاع موشکی ناتو شده بود. اما آنچه اکنون باعث شده است تا نروژ از هدف اولیه خود برای الحاق به سپر دفاع موشکی ناتو دست بکشد، تهدیدات روسیه است. روسیه از حدود دو دهه قبل به این‌سو همواره سپر دفاع موشکی ناتو را تهدیدی علیه خود قلمداد کرده است و همواره به دنبال این می‌باشد تا با برنامه‌های بازدارنده خود مانع از تحقق طرح ناتو شود.

🔸یکی از دلایل بازدارنده نروژ از الحاق به سپر دفاع موشکی ناتو می‌تواند نزدیکی جغرافیایی این کشور به روسیه باشد. شهر مورمانسک در دورافتاده‌ترین منطقه شمال غربی روسیه، فاصله چندان زیادی با نروژ ندارد و همین امر می‌تواند موجب سهولت دسترسی روسیه به نروژ در زمان درگیری نظامی احتمالی باشد.

🔸دلیل دیگر امتناع نروژ از الحاق به این طرح، می‌تواند ترس این کشور از حمله موشکی روسیه باشد. روسیه در سال 2016 از موشک دوربرد هسته‌ای جدید خود با نام شیطان 2 رونمایی کرد. این موشک با بُرد 11000 کیلومتر، قادر به هدف قرار دادن مناطقی در قطب شمال می‌باشد.

🔸همچنین این موشک دارای قدرت تخریب بی سابقه و به شدت بالایی است . لازم به ذکر است که مخالفت اعضای ناتو با طرح‌های گوناگون این نهاد بین‌المللی امری مسبوق به سابقه است و بار اول نیست که یکی از اعضای ناتو، خصوصاً یک عضو قدیمی به مخالفت با این طرح‌ها می‌پردازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه