بررسی توافق بوریس جانسون با اتحادیه اروپا پیرامون برگزیت

همزمان با کشاکش‌های داخلی بریتانیا نشریه فارن پالیسی به بررسی توافقی پرداخته که بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا به دست آورده است. این مقاله، به مقایسه توافق جانسون و توافق ترزا می نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همچنین پیامدهای برگزیت برای این کشور تحت توافق به دست آمده می‌پردازد.

بررسی توافق بوریس جانسون با اتحادیه اروپا پیرامون برگزیت

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

❇️ همزمان با کشاکش‌های داخلی بریتانیا نشریه فارن پالیسی به بررسی توافقی پرداخته که بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا به دست آورده است. این مقاله، به مقایسه توافق جانسون و توافق ترزا می نخست‌وزیر سابق بریتانیا و همچنین پیامدهای برگزیت برای این کشور تحت توافق به دست آمده می‌پردازد. توافق مورد بحث اگرچه در پارلمان بریتانیا تاکنون به تأیید نرسیده است اما جانسون همچنان امیدوار است که بتواند این توافق را تا ضرب‌العجل 31 اکتبر به تصویب پارلمان برساند. این توافق چه معنایی برای بریتانیا خواهد داشت؟

❇️ توافق بوریس جانسون بیشترین نقاط اشتراک‌ را با توافقی دارد که ترزا می نخست‌وزیر سابق بریتانیا به دست آورده بود و سه مرتبه در پارلمان مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت. در مورد مسائل مالی تفاوتی میان دو توافق وجود ندارد. در مورد مسئله رفت‌وآمد شهروندان بریتانیا و اتحادیه اروپا همان توافقات پیشین صورت گرفته است. تنها تفاوت قابل توجه، مربوط به جایگاه اقتصادی پسابرگزیتی ایرلندشمالی و نحوه مدیریت مرز میان ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند است.

❇️ اتحادیه اروپا و دولت جمهوری ایرلند به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا در راستای توافق صلح «جمعه خوب» 1998، به دنبال مرزهایی باز میان ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند هستند. دولت بریتانیا خواستار آن بوده است که تمام بریتانیا و از جمله ایرلندشمالی به عنوان یک واحد اقتصادی متمایز شناخته شوند و میان دو ایرلند نوعی از کنترل اعمال شود. در توافق فعلی، بریتانیا امتیازهای قابل توجهی به اتحادیه اروپا داده است و این مسئله، مورد مخالفت حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلندشمالی به عنوان متحد حزب محافظه‌کار قرار گرفته است. به عقیده حزب اتحادگرا نباید با ایرلندشمالی متفاوت با بقیه بریتانیا رفتار شود و توافق حاضر اتحاد بریتانیا را به خطر انداخته و احتمال اتحاد دو ایرلند را افزایش می‌دهد.

❇️ طبق توافق جانسون مرز ایرلند برای تجارت و عبور و مرور، باز باقی خواهد ماند اما مرز اقتصادی جدید میان بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور منصفانه در دریای ایرلند واقع خواهد شد. اگر کالایی وارد شهر بلفاست در ایرلندشمالی شود همچنان تحت تعرفه‌های اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت. سازوکار چنین اقدامی هنوز مشخص نیست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه