منازعه سوریه و فرضیات پیش‌رو

با حمله ارتش ترکیه به مناطق شرقی فرات، تحولات سوریه بار دیگر به تیتر نخست رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است.

منازعه سوریه و فرضیات پیش‌رو

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻با حمله ارتش ترکیه به مناطق شرقی فرات، تحولات سوریه بار دیگر به تیتر نخست رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده است. درباره این رویدادها حداقل دو تحلیل کلی می‌توان ارائه داد که تحقق هرکدام می‌تواند بر شرایط پرونده سوریه و حتی منطقه غرب آسیا اثرگذار باشد:

۱- تحلیل نخست را می‌توان از منظر توافق میان ترکیه و آمریکا ارزیابی کرد؛ در این وضعیت، آنکارا با سکوت واشنگتن درحال ایجاد یک کمربند ضد کردی در شرق فرات از جرابلس تا المالکیه به عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر و اتصال آن به مناطق تصرف‌شده در غرب فرات است. اسکان پناهندگان و تغییر بافت جمعیتی مناطق مجاور ترکیه از پیامدهای این طرح خواهد بود. بر این اساس آمریکا در پایین‌دست «منطقه امن» با استقرار تعداد محدودی از نیروها، بر منابع نفتی مسلط خواهد شد و کردها نیز سطحی از خودمدیریتی را دریافت خواهند کرد.

۲- تحلیل دوم را می‌توان از منظر توافق ترکیه و روسیه ارزیابی کرد؛ در این وضعیت، آنکارا با سکوت مسکو، کردها را از مرزهای خود دور کرده و می‌تواند امتیازات مهمی برای مذاکرات آتی احتمالی با دمشق در دست داشته باشد. از سوی دیگر کردها نیز مجبور خواهند شد برای در امان ماندن از هجوم ارتش ترکیه، راه را برای ورود دمشق باز کنند. ترامپ نیز با خروج بخش مهمی از نیروهای خود از خاک سوریه، به یک دستاورد سیاسی مهم در آستانه انتخابات آمریکا می‌رسد. در این شرایط آن‌چنان که «لاوروف» گفته، امکان انعقاد «آدنا»ی جدیدی وجود دارد.

✔️اگرچه علاوه بر موارد بالا، می‌توان تحلیل‌های دیگری نیز از تحولات فعلی شرق فرات ارائه کرد، اما به نظر می‌رسد وضعیت فعلی سوریه به یکی از شرایط فوق، نزدیک است. ورای این‌ها اما می‌توان وضعیتی را متصور بود که مسکو و واشنگتن بر سر آینده منازعه سوریه، توافقی کلان انجام داده‌ باشند که البته فرضیه‌ای است بسیار بزرگ. بنابراین باید به انتظار روزهای آینده نشست…

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه