مأموریت گانتز برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی

نتانیاهو پس از ناتوانی در تشکیل کابینه جدید، اختیار تعیین نخست‌وزیر و مامور تشکیل کابینه را به رئیس‌جمهور بازگردانده و او نیز امروز نخستین بار پس از سال 2006 ، شخصی غیر از نتانیاهو یعنی بنی گانتز را مامور تشکیل کابینه می‌کند.

مأموریت گانتز برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻نتانیاهو پس از ناتوانی در تشکیل کابینه جدید، اختیار تعیین نخست‌وزیر و مامور تشکیل کابینه را به رئیس‌جمهور بازگردانده و او نیز امروز نخستین بار پس از سال 2006 ، شخصی غیر از نتانیاهو یعنی بنی گانتز را مامور تشکیل کابینه می‌کند. در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:

🔶 تشکیل کابینه توسط گانتز تقریباً غیرمحتمل به نظر می‌رسد.گانتز نمی‌تواند یک ائتلاف اکثریت را با 61 کرسی تشکیل دهد مگر این که به گونه‌ای همراهی لیکود را بدست آورد؛ چرا که ائتلاف احزاب عربی از پیوستن به کابینه امتناع می‌کنند و به‌علاوه جمع کردن آن‌ها با لیبرمن در یک ائتلاف غیرممکن است. جذب سایر احزاب جناح راست نیز برای گانتز بسیار مشکل خواهد بود.

🔶گمانه‌هایی مبنی بر احتمال تشکیل کابینه حداقلی با 44 کرسی توسط گانتز با مشارکت احزاب «کار-گیشر» و «اتحاد دموکراتیک» در کابینه و حمایت «لیست مشترک عربی» و حزب «اسرائیل خانه ما» از بیرون وجود داشته است؛ این‌گونه گانتز 65 رأی برای تشکیل بدست می‌آورد. اما چنین کابینه‌ای چندان دوام نخواهد یافت چون نه احزاب مذهبی از سیاست‌های آن حمایت خواهند کرد و نه لیبرمن و لیست عربی می‌توانند روی سیاست‌های واحدی توافق کنند.

🔶بنابراین محتمل‌ترین راه به نتیجه رسیدن گانتز تلاش برای تشکیل دولت وحدت به همراه لیکود است که این خود نیز به چند مانع روبروست. لیبرمن و آبی‌وسفید از لیکود می‌خواهند به عنوان پیش‌شرط ورود به دولت وحدت ملی از احزاب مذهبی فاصله بگیرد اما نتانیاهو با این کار خود را خلع سلاح نمی‌کند.

🔶مانع دیگر، اصرار آبی‌و‌سفید بر تغییر رهبر لیکود است چون نتانیاهو با اتهامات فساد روبروست و اگر قرار بر تشکیل کابینه ائتلافی با مکانیزم چرخش نخست‌وزیر باشد نتانیاهو برای کسب مصونیت سیاسی اصرار بر گرفتن نیمه اول دوره نخست‌وزیری خواهد کرد. اما اظهارات نتانیاهو نشان می‌دهد که او از رهبری حزب کنار نمی‌رود و اعضای حزب هم از او حمایت می‌کنند.

✔️بنابراین اگرچه نتانیاهو در تشکیل کابینه ناموفق بود و به نظر می‌رسد تسلط او بر عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی دیگر مثل دهه گذشته نخواهد بود و رو به پایان است، اما این به معنای پیروزی گانتز و حزب آبی و سفید نیست.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه