توافق احتمالی جده؛ مزایا و مضرات آن برای طرف‌های مختلف

به رغم طولانی شدن مذاکرات پشت پرده جده، اما منابع سعودی با ارائه مفادی مدعی شکل‌گیری توافق میان طرفین هستند، که برای طرف‌های مختلف دربرگیرنده مزایا و مضراتی است

توافق احتمالی جده؛ مزایا و مضرات آن برای طرف‌های مختلف

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻به رغم طولانی شدن مذاکرات پشت پرده جده، اما منابع سعودی با ارائه مفادی مدعی شکل‌گیری توافق میان طرفین هستند، که برای طرف‌های مختلف دربرگیرنده مزایا و مضراتی است:

🔶سلطه مجدد دولت مستعفی بر عدن دست‌آورد کلیدی منصور هادی خواهد بود که عدن را نیز مانند صنعا و این‌بار درتقابل با نظامیان شورای انتقالی از دست داده است. از طرفی پذیرش حضور سیاسی شورای انتقالی در دولت جدید، یعنی تن دادن به تقسیم قدرت با کودتاچیان دیروز و کاهش اقتدار سیاسی خود.

🔶شورای انتقالی ضمن رسمیت بخشیدن به حضور خود در فرآیند سیاسی، عهده‌دار نمایندگی جنوبی‌ها در مذاکرات دولت جدید با طرف‌های مختلف خواهد بود، اما در کنار این دستاورد ادغام شاخه نظامی شورا در نیروهای امنیتی دولت جدید، به حاشیه رفتن استقلال‌خواهی و تشکیل دولت مستقل و محروم شدن از نفوذ امارات در جنوب به عنوان اصلی‌ترین حامی مالی و نظامی، زیان‌های توافق برای شورای انتقالی خواهد بود .

🔶سعودی‌ها به عنوان طراح و برنده اصلی این توافق، زمام امور را از دست امارات خارج، بحران جنوب یمن را مهار، نظارت و نفوذ جدی خود در امور اجرایی توافق رقم زده و فشار داخلی برآمده از فقدان دستاورد در جنگ یمن را نیز کاهش خواهند داد. اما مسئولیت سنگین هماهنگ‌سازی و کسب رضایت طرفین برای پایبندی و اجرای توافق، منابع مالی مورد نیاز و تبعات ناکامی احتمالی، چندان برای سعودی‌ها ارزان تمام نخواهد شد.

✔️به نظر می‌رسد که برغم سماجت و تلاش پیگیر سعودی‌ها برای اتحاد و انسجام مجدد جنوبی‌ها در برابر انصارالله، اما اصرار مقامات شورای انتقالی بر جدایی‌طلبی و تأکید مقامات دولت مستعفی بر لزوم محاکمه کودتاچیان( شورای انتقالی)، طرح توازن بخشی به مطالبات مزدوران یمنی ائتلاف و مهار بحران جنوب را با چالشی عمیق مواجه ساخته است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه