استعفای حریری و شرایط پیچیده لبنان

سعد حریری نخست‌‌وزیر لبنان شب گذشته و پس از نطقی کوتاه، استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور این کشور کرد و عصر امروز نیز میشل عون با این استعفا موافقت کرد.

استعفای حریری و شرایط پیچیده لبنان

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻سعد حریری نخست‌‌وزیر لبنان شب گذشته و پس از نطقی کوتاه، استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور این کشور کرد و عصر امروز نیز میشل عون با این استعفا موافقت کرد. به صورت کلی پس از استعفای حریری، دو سناریو برای تحولات لبنان مفروض بود:

🔶 نخستین سناریو، عدم پذیرش استعفای حریری از سوی میشل عون بود که موافقانی ازجمله حزب‌الله و متحدانش داشت. در این وضعیت، احتمالاً سمت و سوی اعتراضات و شعارها به سمت رئیس‌جمهور لبنان می‌رفت؛ زیرا با خواست معترضان که همانا استعفای نخست‌وزیر و تشكيل دولت نجات ملی بود، مخالفت کرده بود.

🔶 یکی دیگر از مطالبات معترضان، انحلال مجلس، اصلاح قانون انتخابات و برگزاری انتخابات در 6 ماه آينده است. در صورت عدم پذیرش استعفای حریری، معترضان احتمالاً شعارهای خود را بیشتر معطوف بر انحلال پارلمان می‌کردند تا در نتیجه آن رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود. در این شرایط به نظر می‌رسد سمیر جعجع به منصب ریاست‌جمهوری لبنان چشم دوخته بود.

🔶 سناریو دوم اما پذیرش استعفای حریری از سوی میشل عون بود که به وقوع پیوست. در این شرایط رئیس‌جمهور باید فرد دیگری را مأمور تشکیل کابینه کند که با توجه به شرایط سیاسی لبنان، مأموریت چندان آسانی نخواهد بود. همچنین، این احتمال وجود دارد که لبنان وارد دوره تازه‌ای از منازعات سیاسی برای تشکیل دولت و معطل ماندن برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی شود. افزایش تنش در فضای پسااستعفا، می‌تواند تمرکز حزب‌الله بر سیاست داخلی لبنان و احتمالاً تلاش برای سودهی اعتراضات علیه این حزب را ایجاد کند.

✔️ در مجموع استعفای حریری که به نظر می‌رسد با حمایت برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صورت گرفت و تلاشی برای جبران شکست استعفای سال 2017 بود، لبنان را در وضعیت بسیار پیچیده و حساسی قرار می‌دهد. حریری که پس از تصویب برنامه 24 بندی‌اش، می‌توانست سیاستمداری اصلاح‌گر باشد، با استعفا اما مسیر دیگری را برگزید. باید دید، استعفای حریری آتش خشم معترضان را خاموش می‌کند یا هدف بعدی، ریاست‌جمهوری و پارلمان است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه