منطقه در یک نگاه (8 آبان 1398)

منطقه در یک نگاه (8 آبان 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |8 آبان 1398

1️⃣ دولت هند بی‌توجه به اعتراضات چند ماهه ساکنان منطقه مورد مناقشه «جامو و کشمیر»، امروز رسما این استان را به دو منطقه فدرال تقسیم می‌کند تا تسلط امنیتی خود بر این ناحیه را افزایش دهد.

2️⃣ رئیس‌جمهور لبنان استعفای «سعد الحریری» را پذیرفت و دولت فعلی عملاً به دولت پیشبرد امور تبدیل شد. در همین زمینه وزیر خارجه آمریکا از رهبران لبنانی خواست «فورا» تشکیل دولت جدید را تسهیل کنند.

3️⃣ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که مسکو و آنکاراو ترکیه از 1 نوامبر (10 آبان) گشت‌زنی‌های مشترکی را در 7 کیلومتری اطراف منطقه امن در شمال سوریه آغاز خواهند کرد. وی افزود: اگر لازم شود مساحت منطقه امن در سوریه را گسترش خواهیم داد.

4️⃣ معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان از خروج 10 هزار نیروی نظامی این کشور از یمن خبر داد و تاکید کرد نیروی جایگزینی به جای آنها اعزام نخواهد شد.

5️⃣ «فاضل الفتلاوی» نماینده الفتح در پارلمان عراق گفت که دولت این کشور با حمایت پارلمان در حال انجام اصلاحات است تا بتواند تمامی مطالبات تظاهرات‌کنندگان را رفع کند. «حبیب الطرفی» عضو جریان حکمت ملی عراق نیز نسبت به اظهاراتی که درباره استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر این کشور گفته می‌شد، هشدار داد.

6️⃣ مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق با صدور بیانیه‌ای تلویحا هشدار داد ادامه حضور عادل عبدالمهدی در نخست‌وزیری، کشور را به سوریه یا یمن تبدیل می‌کند.

7️⃣ یک روز پس از تأکید امیر کویت بر ضرورت حل اختلافات بین اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، فرستاده او با پیامی برای امیر قطر، عازم دوحه شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه