تبلور هم‌زمان همکاری-اختلاف در ائتلاف سعودی- اماراتی

امارات که در پوشش ائتلاف عربی و با بهره‌گیری از غفلت و نیاز عربستان، اهداف گسترده‌ی نظامی-اقتصادی خود در جنوب یمن را دنبال کرد، امید زیادی داشت تا با تثبیت سلطه مستقیم و یا نیابتی خود بر جزایر، بنادر و نقاط استراتژیک جنوبی و مرکزی یمن، پیروز اصلی صحنه تحولات این کشور لقب گیرد.

تبلور هم‌زمان همکاری-اختلاف در ائتلاف سعودی- اماراتی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻امارات که در پوشش ائتلاف عربی و با بهره‌گیری از غفلت و نیاز عربستان، اهداف گسترده‌ی نظامی-اقتصادی خود در جنوب یمن را دنبال کرد، امید زیادی داشت تا با تثبیت سلطه مستقیم و یا نیابتی خود بر جزایر، بنادر و نقاط استراتژیک جنوبی و مرکزی یمن، پیروز اصلی صحنه تحولات این کشور لقب گیرد. امیدی که اکنون در چنبره فشار بی‌پرده عربستان زخمی و سرخورده از یکسو و نگرانی از تهدیدات انصارالله می‌رود تا به یأسی دامنگیر بدل شود:

🔶رضایت امارات به توافق ریاض میان دولت مستعفی و شورای انتقالی، اولین گام رو به عقب محمدبن زاید به نفع عربستان و به ضرر امارات و گروه‌های سیاسی-نظامی وابسته به آن در یمن بود.

🔶استقرار گسترده نیرو و تجهیزات عربستان در اماکن تحت کنترل امارات در جزایر، بنادر و اماکن استراتژیک جنوبی و مرکزی یمن، ضمن آشکار سازی اختلافات ریاض-ابوظبی و عقب نشینی امارات در برابر دلخوری توأم با عصبانیت عربستان، نشان می‌دهد که سعودی‌ها از مرحله تساهل و تغافل نسبت به تحرکات ابوظبی در یمن عبور کرده‌اند.

🔶تلاش‌های اخیر امارات برای ترور مقامات دولت مستعفی، نمایان‌گر دستان خالی ابوظبی نسبت به عربستان در صحنه یمن است که تا چندی قبل به جای عربستان برنده اصلی صحنه تحولات یمن محسوب می‌شد.

🔶فرصت‌خواهی و نگرانی ابوظبی از حملات انصارالله از یکسو و تأکید انصارالله بر خروج واقعی و سریع امارات از صحنه یمن سبب شده است تا مقامات ابوظبی در غیاب استراتژی مشخص برای وضعیت کنونی، بسیار آشفته و سردرگم عمل کنند.

🔶به نظر می‌رسد که سعودی‌ها حسب طبع رهبران کنونی خود، نه تنها برای خروج بدون دستاورد و توأم با سرخوردگی از صحنه یمن آمادگی ندارند، بلکه حتی در صدد هستند تا با تجمیع توان جنوبی‌ها و دولت مستعفی در قالب دولتی جدید، ماجراجویی خود در صحنه یمن را در جستجوی برگی برنده تداوم بخشند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه