تلقی افکار عمومی ایران از دولت آمریکا

نشریه فارین پالیسی آمریکا با ارائه گزارشی به بررسی تصور افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران از اقدامات دولت آمریکا در خصوص ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ پرداخته است.

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸نشریه فارین پالیسی آمریکا با ارائه گزارشی به بررسی تصور افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران از اقدامات دولت آمریکا در خصوص ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ پرداخته است.

🔸شکی نیست که کمپین فشار حداکثری رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، باعث شده است که بانک‌ها و بنگاه‌های بین‌المللی مجبور شوند تا از کار کردن با ایران دست‌بردارند. اما این تلاش منجر به عواقب غیر منتظره‌ای شده است.

🔸اخیراً موسسه ایران پُل کانادا و مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی دانشگاه سیاست عمومی مریلند با انجام بیش از 3000 مصاحبه تلفنی با پاسخ‌دهندگان ایرانی تماس گرفتند. نتیجه این نظرسنجی حاکی از تغییرات چشمگیر در دیدگاه‌های ایرانیان نسبت به ایلات متحده آمریکا از زمان آغاز دوره مسئولیت دونالد ترامپ در ژانویه سال 2017 می‌باشد.

🔸بر این اساس 66 درصد از پاسخ‌دهندگان ایرانی معتقدند که آمریکا کشور خطرناک است که به دنبال رویارویی و کنترل می‌باشد. این نظرسنجی همچنین نشان‌دهنده عدم اعتماد فزاینده به توافق هسته‌ای برجام در میان ایرانیان است.

🔸در ماه آگوست سال 2015 (مرداد – شهریور 1394)، یعنی یک ماه پس‌ از آنکه آمریکا، ایران و سایر قدرت‌های جهانی بر سر توافق هسته‌ای برجام با یکدیگر توافق کردند، 76درصد از ایرانیان این پیمان را مطلوب قلمداد نمودند.

🔸اما در حال حاضر تنها 42 درصد از ایرانیانی که از آن‌ها در خصوص این توافق پرسش می‌شود، آن را مطلوب می‌دانند. بر این اساس 59 درصد از سؤال شوندگان گفتند اکنون‌ که آمریکا از توافق برجام خارج‌ شده است، ایران نیز باید از آن خارج شود.

🔸در این خصوص سه نکته حائز اهمیت است:

1- بازخورد معکوس کارزار فشار حداکثری که یکی از اهداف آن تحریک افکار عمومی ایران و اعمال فشار از جانب آن به جمهوری اسلامی ایران برای حضور در میز مذاکره و پذیرش درخواست‌های آمریکا و کشورهای غربی بود، نتایج نامطلوبی برای آن‌ها به بار آورده است.

2- بر این اساس امروزه ثابت‌شده است که این تلاش برای تحریک افکار عمومی ایران نه‌تنها بی‌فایده بوده، بلکه باعث بومرنگ شدن (یا بازگشت آثار نامطلوب آن) به‌سوی دولت آمریکا شده است.

3- افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران نه‌ تنها آمریکا را مقصر به هم خوردن توافق هسته‌ای می‌داند، بلکه خواستار اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و همین امر پشتوانه خوبی برای اقدامات احتمالی بعدی نظام در این خصوص فراهم کرده است.

 

منبع

(https://foreignpolicy.com/2019/10/25/trump-iran-america-opinion-poll-nuclear/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه