نشریه فارین پالیسی: ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است 

نشریه فارین پالیسی طی گزارشی با مرور مصاحبه سردار قاسم سلیمانی با برنامه تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است.

نشریه فارین پالیسی: ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸نشریه فارین پالیسی طی گزارشی با مرور مصاحبه سردار قاسم سلیمانی با برنامه تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که ایران در جنگ بر سر آینده خاورمیانه پیروز شده است. در طول یک دهه گذشته، جنگ‌های انجام‌شده توسط واشنگتن و متحدینش علیه اردوگاه تحت هدایت ایران، همگی ناموفق بوده است. حزب‌الله در سال 2006 در یک بن‌بست خونین جنگید. نفوذ ایران در عراق تثبیت‌شده است. ایران و متحدینش در جنگ داخلی سوریه پیروز شده‌اند. در همین حال کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ نتوانسته است ایران را به عقب براند.

🔸ائتلاف کشورهای عربی و صهیونیستی که دولت ترامپ علیه ایران بسیج کرده بود، در حال بروز علائم وخیمی از متلاشی شدن نشان می‌دهد. هنگامی‌که نتانیاهو در جنگ برای زندگی سیاسی خود مشغول است، متحدین سعودی و اماراتی ترامپ ممکن است به این باور برسند که تعامل با ایران برای خنثی کردن تنش‌های منطقه‌ای و یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بسیاری از بحران‌های خاورمیانه، به بخش اعظم جامعه بین‌المللی پیوسته است.

🔸این وضعیت به این دلیل حادث‌ شده است که برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس یک پیش‌بینی واضح وجود دارد: ایالات‌متحده از غرب آسیا خارج می‌شود. پس از تحریک ترامپ به تشدید تنش و درگیری با ایران و امتناع وی از استقرار نیروهای نظامی آمریکا پس از حملات پیش‌گفته، باعث تجدیدنظر در محاسبات اساسی راهبردهای امنیتی آن‌ها شده است.

🔸پاسخ‌های آسانی درباره چالش‌های آمریکا در خاورمیانه وجود ندارد. آنچه مصاحبه سلیمانی روشن ساخته، این است که راه‌حل‌های نظامی قابل‌دوام نیست و فقط باعث گرفتاری بیشتر نیروهای آمریکایی در باتلاق‌های منطقه‌ای می‌شود.

🔸یک ساختار امنیتی در حاشیه خلیج‌فارس که گفت‌وگو و نه رویارویی را در مسیر کاهش تنش‌ها به رسمیت می‌شناسد، راه‌حل بحران‌های منطقه است. چنین واقعیتی ذاتاً فضا را برای سلیمانی‌ها در جهان کم می‌کند. ناامنی‌های بومی غرب آسیا درنهایت نیاز به راه‌حل‌های منطقه‌ای دارد.

🔸نکته‌ای که در خصوص مدعیات این گزارش وجود دارد این است که نویسنده پس از آوردن شواهدی در خصوص ناکارآمدی رفتار تنش طلبانه آمریکا و متحدینش با ایران، تجویزی برای این کشورها ارائه می‌دهد تا علاوه بر خروج از باتلاق خودساخته در غرب آسیا، بتوانند راهبرد مقاومت فعال ایران را بلااثر نمایند.

 

منبع

(https://foreignpolicy.com/2019/10/24/iran-is-winning-the-battle-for-the-middle-easts-future/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه