اندیشکده شورای آتلانتیک: پیام های تهران برای دنیا 

اندیشکده شورای آتلانتیک طی گزارشی با متهم کردن دخالت جمهوری اسلامی ایران به دخالت در حمله به آرامکو مدعی شده است که ایران با انجام این حمله 4 پیام اصلی به دنیا صادر کرده است.

اندیشکده شورای آتلانتیک: پیام های تهران برای دنیا 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔼 اندیشکده شورای آتلانتیک طی گزارشی با متهم کردن دخالت جمهوری اسلامی ایران به دخالت در حمله به آرامکو مدعی شده است که ایران با انجام این حمله 4 پیام اصلی به دنیا صادر کرده است.این پیام‌ها به شرح ذیل می‌باشند:

1️⃣ اروپا باید به‌طور ملموس در ماجرا درگیر شود و به‌طور قابل‌توجهی برای حفظ برجام و تحقق مزایای اقتصادی وعده داده‌شده به ایران سرمایه‌گذاری کند. ایرانی‌ها از مدت‌ها پیش از اروپایی‌ها ناامید شده‌اند. ایران باور دارد که اروپا می‌تواند با تحریم‌های ثانویه مقابله کند و بر معافیت‌ها از تحریم اصرار ورزد. اما به دلیل ضعف و یا عدم تمایل، از این کار خودداری می‌کند. به‌واقع اروپایی‌ها به دنبال دریافت سواری مجانی هستند و می‌خواهند با صرف کمترین هزینه، بیشترین فایده را از برجام ببرند.

2️⃣ ایران این است که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ مؤثر نیست. هدف از وضع تحریم‌ها اجبار ایران به حضور در میز مذاکره و تغییر رفتار منطقه‌ای ایران می‌باشد که تاکنون هیچ‌یک از آن‌ها محقق نشده است.

3️⃣ ایران به دنبال این است که سعودی‌ها رویکرد خود را در قبال منطقه و تهران تغییر دهند. چنانکه امارات پس از تخمین خسارت چند میلیارد دلاری جنگ احتمالی در منطقه و به‌طور اخص خسارت 1 تریلیون دلاریِ روز اول جنگ برای این کشور، برخی رفتارهای خود را تغییر داده است. تهران به دنبال تغییر رفتار و لحن مشابه از سوی ریاض است. اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، در برنامه 60 دقیقه‌ای شبکه سی بی اس و تغییرات رویکرد دیپلماتیک ریاض درباره تهران، گواهی بر دریافت ایران از تغییر رفتار عربستان سعودی است.

4️⃣ ایران می‌خواهد نشان دهد که اگرچه هراسی از جنگ ندارد، اما جنگ‌طلب نیست.

این گزارش حاوی دو نکته است که به شرح ذیل می‌باشد:

1️⃣ درمجموع علی‌رغم اینکه نویسنده همانند بقیه افرادی که جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در حمله به آرامکو متهم کرده‌اند، هیچ مدرک قانع‌کننده‌ای دال بر تصدیق مدعای خود ارائه نکرده، اما ارزیابی درستی از نارضایتی ایران از بی‌عملی اتحادیه اروپا به تعهدات خود ارائه کرده است.

2️⃣ همچنین تحلیل وی در خصوص ناکارآمدی کارزار فشار حداکثری، ادراک عربستان و امارات از عدم مفید بودن سیاست تنش‌زایی با ایران و توانایی ایران برای پاسخگویی به تهدیدات، در عین جنگ‌طلب بودن صحیح است.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/hello-world-tehran-has-a-few-things-to-say/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه