خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز، دلایل، پیامدها

الیوت انگل رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید شنیده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است به‌زودی این کشور را از معاهده آسمان‌های باز خارج کند.

خروج آمریکا از پیمان آسمان‌های باز، دلایل، پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸الیوت انگل رئیس دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید شنیده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است به‌زودی این کشور را از معاهده آسمان‌های باز خارج کند.

🔸بر اساس این پیمان که در سال 1992 امضا و از سال 2002 اجرایی شده، 34 کشور ازجمله روسیه، آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند برای اطمینان از پایبندی طرف‌های دیگر به معاهدات تسلیحاتی، در آسمان یکدیگر پرواز نظارتی انجام داده و آرایش نظامی یکدیگر را رصد کنند.

🔸این پیمان که سابقه ایده اولیه آن به دوران جنگ سرد باز می‌گردد، باهدف کاهش سوءظن میان این کشورها و پایین آوردن احتمال درگیری ناشی از آن امضا شد. دونالد ترامپ از همان زمان کارزار انتخاباتی خود در سال 2016، با مطرح کردن شعارهای «اول آمریکا» و «آمریکای بزرگ دوباره»، وعده‌هایی در خصوص خارج کردن آمریکا از توافقاتی را می‌داد که به‌زعم او، این توافقات به ضرر آمریکا بودند. ازجمله این توافقات می‌توان به برجام، ترنس پاسیفیک، پیمان آب و هوایی پاریس و نفتا اشاره کرد.

🔸بر این اساس تصمیم ترامپ به خروج از معاهده آسمان‌های باز را می‌توان در امتداد خروج او از توافقات پیشین ارزیابی کرد. دلیل دیگری که می‌توان برای خروج آمریکا از این معاهده متصور بود، این است که ترامپ همچون سه سال گذشته در پی اثبات عمل‌گرایی خود و تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش می‌باشد و به دنبال این است که بتواند سبد رای خود را برای انتخابات 2020 گسترده‌تر کرده و بر محبوبیتش بیفزاید.

🔸صرف‌نظر از این موارد، دلیل دیگر می‌تواند این باشد که ترامپ به دنبال افشای رسوایی اوکراین گیت و تلاش نمایندگان دموکرات برای استیضاح او، به دنبال مفری برای فرافکنی و منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از ماجرای تماس تلفنی‌اش با رئیس‌جمهور اوکراین به سمت مسائل دیگر است.

🔸در خصوص پیامدهای احتمالی تصمیم ترامپ به خروج از این پیمان باید گفت که ازاین‌پس آمریکا از بخشی از توان خود برای ارزیابی وضعیت رزمی و آرایش نظامی سایر کشورهای عضو این پیمان محروم خواهد شد. بنابراین در شرایطی که قدرت‌های جدیدی در محیط بین‌المللی پدید آمده‌اند که در حال به چالش کشیدن آمریکا می‌باشند، تصمیم ترامپ به خروج از این معاهده می‌تواند وضعیت حاضر را بیش‌ازپیش تشدید نماید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه