آثار سوء جنگ تجاری ترامپ بر اقتصاد جهانی

مدیر جدید صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ هزینه‌ای معادل کل اقتصاد سوئیس با حدود 700 میلیارد دلار، خسارت بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند و رشد اقتصاد جهانی ازاین‌پس کُند خواهد شد.

آثار سوء جنگ تجاری ترامپ بر اقتصاد جهانی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸مدیر جدید صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که جنگ‌های تجاری دونالد ترامپ هزینه‌ای معادل کل اقتصاد سوئیس با حدود 700 میلیارد دلار، خسارت بر اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند و رشد اقتصاد جهانی ازاین‌پس کُند خواهد شد.

🔸ترامپ از همان زمان کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 میلادی، اعلام کرده بود که تراز بازرگانی آمریکا با چین منفی است و در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری آمریکا، این وضعیت را تغییر خواهد داد. بر این اساس ترامپ در ماه اوت سال جاری میلادی (شهریور 1398) 300 میلیارد دلار بر کالاهای چینی تعرفه وضع کرد.

🔸ترامپ در هسته تفکرات اقتصادی خود، به دلیل موقعیت کاری و حرفه‌ای خود یک تاجر و فعال اقتصادی می‌باشد، اصولاً پیرو مکتب مرکانتلیسم یا همان سوداگری اقتصادی باهدف کسب سود هرچه بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی است. مکتب مرکانتلیسم با محور قرار دادن این هدف، به دنبال افزایش حداکثری صادرات یعنی کسب درآمد هرچه بیشتر و کاهش واردات است. ترامپ با تکیه بر همین مفهوم به دنبال جنگ اقتصادی و اعمال تعرفه‌ هرچه بیشتر بر کالاهای وارداتی می‌باشد که این هدف به منزله افزایش هرچه بیشتر صادرات و به تبع آن گسترش درآمدها و کاهش واردات است.

🔸در خصوص پیامدهای جنگ‌های تجاری ترامپ باید گفت که این روند باعث کُندی و توقف همکاری‌های اقتصادی میان چین و آمریکا خواهد شد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان نهادهای مالی و اقتصادی بین‌المللی نظیر سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی معتقدند عصر نظم تجارت جهانی پایان یافته است.

🔸همچنین بر اساس گزارش این سازمان میزان رشد اقتصادی جهانی در سال 2019، 2/3 درصد بوده است. درصورتی‌که در سال 2018، این میزان 5/3 درصد بوده است. همچنین شرکت‌های بزرگی نظیر اَپِل معتقدند جنگ تجاری آمریکا و چین بر درآمد آن‌ها تأثیر منفی گذاشته است. از سوی دیگر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می‌گوید: جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین می‌تواند طی دو سال آینده رشد اقتصادی جهان را 600 میلیارد دلار کاهش دهد.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه