توافق ریاض و چالش‌های پیشِ‌رو

رسانه‌های سعودی در روزهای اخیر مانور گسترده‌ای در رابطه با قریب‌الوقوع بودن امضای توافق‌ ریاض میان گروه‌های جنوبی یمن شروع کرده‌اند.

توافق ریاض و چالش‌های پیشِ‌رو

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻رسانه‌های سعودی در روزهای اخیر مانور گسترده‌ای در رابطه با قریب‌الوقوع بودن امضای توافق‌ ریاض میان گروه‌های جنوبی یمن شروع کرده‌اند. اما به تعویق افتادن پیاپی این امر تردیدهای زیادی درباره طبیعی بودن روند توافق و احتمال موفقیت آن ایجاد کرده است.

🔶اظهارات و اقدامات ناقض توافق ریاض از سوی طرفین، این احتمال را تقویت می‌کند که توافق مذکور بیش از هر چیز محصول فشار عربستان بر امارات و شورای انتقالی برای  پذیرش نفوذ عربستان بر جنوب یمن است و نه انسجام بخشی به نیروهای مخالف انصارالله و نزدیک ساختن مواضع آنان در جنوب یمن.

🔶گرچه شورای انتقالی به عنوان نماینده جنوبی‌ها در توافق ریاض محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد که عربستان در راستای کاهش قدرت چانه‌زنی شورای انتقالی، در حال دامن زدن به صدای اعتراض دیگر گروه‌های جنوبی و مشروعیت بخشیدن به حضور آن‌ها در توافق ریاض است.

🔶اماراتی‌ها که خود را بازنده اصلی اجرای توافق ریاض می‌دانند سعی دارند که با صبر استراتژیک و پرهیز از مداخله مستقیم، صرفا با تکیه بر نیروهای وابسته به خود، ناآرامی‌های جنوب را در راستای اختلال در توافق ریاض تداوم بخشند.

🔶سعودی‌ها برای جلب رضایت امارات و شورای انتقالی به شکل‌گیری توافق ریاض، بر عدم حضور حزب اصلاح در دولت آتی تأکید ورزیده‌اند. تصمیمی که بعید نیست نفوذ اصلاحی‌ها در بدنه دولت مستعفی را به یک عامل قوی و شکل‌دهنده‌ی درگیری‌های اخیر در سقطری و أبین بدل ساخته باشد.

✔️توافق ریاض آخرین برگه‌ی دندان‌گیر عربستان برای دستاوردسازی در یمن است که البته با سنگ اندازی سیاسی و ناآرامی‌های جدید به چالش کشیده شده است. به نظر می‌رسد که عدم موفقیت توافق ریاض می‌تواند اختلافات پیدا و پنهان ریاض-ابوظبی در یمن را به سمت تنش‌های لفظی و حتی سیاسی مستقیم سوق دهد. 

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه