هراس دولت آمریکا از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سال آینده گفت: کشورهایی مانند روسیه و چین قادر به فروش سلاح پیشرفته به ایران خواهند بود و این کشور برای فروش اسلحه به هرکسی آزاد خواهد بود.

هراس دولت آمریکا از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سال آینده گفت: کشورهایی مانند روسیه و چین قادر به فروش سلاح پیشرفته به ایران خواهند بود و این کشور برای فروش اسلحه به هرکسی آزاد خواهد بود. این باعث مسابقه تسلیحاتی جدیدی در غرب آسیا می‌شود.

🔸در تحلیل اظهارت پومپئو باید به این نکته اشاره کرد که سال‌هاست که گمانه‌زنی‌ها درباره خرید جنگ‌افزارهایی مانند هواپیمای جنگنده سوخو 30 از روسیه توسط ایران وجود دارد. اما به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه 1929 شورای امنیت که در قطعنامه 2231 این نهاد بر آن صحه گذاشته شد، جمهوری اسلامی ایران از خرید جنگ‌افزارهای سنگین تحریم شده است.

🔸دولت آمریکا به این امر واقف است که در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با تکیه ‌بر توان داخلی خود به سطحی از بازدارندگی دفاعی دست‌یافته است که می‌تواند پیشرفته‌ترین محصولات نظامی آمریکا را به چالش بکشد، با بر طرف شدن این تحریم‌ها و خرید تسلیحات مدرن قطعاً این توان بازدارندگی مضاعف می‌شود.

🔸همچنین پمپئو از شروع مسابقه تسلیحاتی در غرب آسیا ابراز نگرانی کرده است. اما درواقع سال‌هاست که متحدین آمریکا در منطقه، نظیر عربستان سعودی به‌وسیله خریدهای سنگین تسلیحاتی خود از آمریکا و سایر کشورهای غربی این مسابقه را آغاز کرده‌اند.

🔸به‌طور مثال طی سال‌های 2014 تا 2018 عربستان به‌تنهایی واردات تسلیحاتش را 192 درصد افزایش داده و تبدیل به بزرگ‌ترین واردکننده سلاح در جهان شده است. درصورتی‌که ایران در سیاست‌های اعلانی و اعمالی خود همواره به این امر تصریح کرده که به دنبال جنگ‌افروزی در منطقه نیست و صرفاً به دنبال توسعه توان بازدارندگی خود می‌باشد.

🔸از سوی دیگر نگرانی پومپئو در خصوص فروش تسلیحات ایران به سایر کشورها را می‌توان از این منظر تحلیل و ارزیابی کرد که طراحی و اجرای موفق سیستم‌های آفندی و پدافندی توسط صنایع نظامی ایران باعث علاقه‌مندی سایر کشورها به این سیستم‌ها شده است.

🔸ایران با ایستادن بر لبه فن‌آوری دفاعی، به سطحی از توانایی رسیده است که امروزه می‌تواند سامانه‌هایی نظیر سوم خرداد، طبس و باور 373 را طراحی و اجرا نماید که می‌توانند بازارهای هدف خوبی را جذب کرده و موجب ارتقاء عمق راهبردی ایران شوند.

🔸کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه