نقض عهد و سیاست خارجی آمریکا

دولت آمریکا در جدیدترین نقض عهد و متحد فروشی خود، با تخلیه مناطق شمالی سوریه، عملاً اقلیت کرد تبار این منطقه را در برابر حملات ارتش ترکیه تنها گذاشت.

نقض عهد و سیاست خارجی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸دولت آمریکا در جدیدترین نقض عهد و متحد فروشی خود، با تخلیه مناطق شمالی سوریه، عملاً اقلیت کرد تبار این منطقه را در برابر حملات ارتش ترکیه تنها گذاشت.

🔸دولت آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم بر اساس یک سنت سیاسی – تاریخی، همواره بر موج جریانات جاری بین‌المللی حرکت کرده و تلاش می‌نماید تا این امواج را به نفع خود مصادره به مطلوب کند. آمریکا در این راه هیچ ابایی از تنها گذاشتن متحدین دیرین خود و عهدشکنی ندارد.

🔸برای مثال رژیم پهلوی و پادشاه آن در زمره اصلی‌ترین متحدین آمریکا در دوره جنگ سرد بودند و با این کشور در وضعیت اتحاد و ائتلاف به سر می‌بردند. رژیم پهلوی از خرید تسلیحات آمریکایی و کالاهای مصرفی این کشور گرفته تا کمک در جنگ ویتنام و بحران نفتی سال 1973 همواره منافع سرشاری به دولت آمریکا می‌رساند.

🔸اما دولت آمریکا با اوج گرفتن انقلاب اسلامی، در جریان کنفرانس گوادلوپ به همراه سه کشور غربی دیگر (فرانسه، انگلستان و آلمان غربی) تصمیم به قطع حمایت خود از محمدرضا پهلوی و اجبار او به خروج از کشور گرفت.

🔸همچنین در سال‌های پایانی جنگ سرد، جرج بوش پدر رئیس‌جمهور وقت آمریکا و جیمز بیکر وزیر خارجه او، مکرراً به گورباچف وعده می‌دادند که درازای وحدت آلمان غربی و شرقی، ناتو حتی یک اینچ به سمت شرق گسترش نخواهد یافت. اما بعدها در دولت بیل کلینتون، آمریکا پرچم‌دار اصلی گسترش ناتو به سمت کشورهای بلوک شرق سابق نظیر چک، لهستان و مجارستان گردید.

🔸از سوی دیگر وقوع انقلاب‌های بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا در سال 2011، باعث شد تا آمریکا دست از حمایت از رژیم‌های دیکتاتوری متحد خود نظیر دولت مبارک در مصر و دولت بن علی در تونس بکشد و با جریان برکناری آن‌ها از قدرت همگام شود.

🔸صرف‌نظر این موارد، آمریکا در واضح‌ترین عهدشکنی خود، به‌صورت یکجانبه از توافق برجام خارج‌شده و مجدداً اقدام به وضع تحریم‌های ناقض این توافق علیه جمهوری اسلامی ایران نمود.

🔸از همین رو آمریکا، از مناطق شمالی سوریه خارج شد تا نه‌تنها کردهای سوریه، بلکه سایر متحدین خود نظیر رژیم صهیونیستی را تنها بگذارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه