رأی‌گیری درباره طرح مسکو برای تغییر مقر کمیته اول مجمع عمومی

به دنبال کارشکنی آمریکا در صدور روادید، برخی اعضای سازمان ملل به دنبال تغییر مقر کمیته‌های مجمع عمومی به وین یا ژنو هستند و طرح پیشنهادی روسیه در این زمینه هفته آینده به رأی گذاشته خواهد شد.

رأی‌گیری درباره طرح مسکو برای تغییر مقر کمیته اول مجمع عمومی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸به دنبال کارشکنی آمریکا در صدور روادید، برخی اعضای سازمان ملل به دنبال تغییر مقر کمیته‌های مجمع عمومی به وین یا ژنو هستند و طرح پیشنهادی روسیه در این زمینه هفته آینده به رأی گذاشته خواهد شد.

🔸دولت کنونی آمریکا در اقدامی خلاف آنچه تاکنون به آن عمل می‌شد، از صدور روادید برای دیپلمات‌های بعضی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد امتناع می‌کند.

🔸بر این اساس دولت آمریکا در سال جاری از صدور روادید برای برخی از اعضای هیئت ایرانی، هیئت نمایندگی چین و همچنین هجده دیپلمات روس جهت شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل امتناع کرد که با اعتراض مقامات تهران و مسکو مواجه شد.

🔸حتی فراتر از این اقدام، دولت آمریکا پیش‌تر دست به تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران زده و مشکلات جدی را برای وی به‌عنوان دیپلمات ارشد یک عضو سازمان ملل متحد، جهت شرکت در برنامه‌های گوناگون این نهاد جهانی فراهم کرد.

🔸عدم صدور روادید برای نمایندگان دیگر کشورها در حالی صورت می‌گیرد که طبق قرارداد مقر سازمان ملل که در سال 1947 به امضای این نهاد جهانی و دولت وقت آمریکا رسید، آمریکا ملزم است که به دیپلمات‌های خارجی، اجازه دسترسی به سازمان ملل را بدهد.

🔸اما آنچه دولت کنونی آمریکا به آن استناد می‌کند، این است که بنا به دلایل «امنیتی، تروریسم و سیاست خارجی» از صدور روادید امتناع می‌کند. بر این اساس «آندره بلوسوف» قائم‌مقام نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت: اواسط هفته آینده کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مسکو برای انتقال مقر این کمیته از نیویورک به ژنو یا وین رأی‌گیری می‌کند.

🔸طبق بند 23 قرارداد مقر سازمان ملل، امکان تغییر مقر سازمان ملل وجود دارد و این موضوع در صورتی محقق می‌شود که مجمع عمومی سازمان ملل به این وضعیت رأی مثبت دهد.

🔸میزبانی هر کشوری از یک سازمان بین‌المللی و بخش‌های تابعه آن، برای آن کشور واجد احترام و منزلت در محیط بین‌المللی است. اما رفتار یکجانبه گرا و متکبرانه‌ای که دولت کنونی آمریکا در پیش‌گرفته، به‌طور بالقوه امکان از دست رفتن این جایگاه را برای دولت آمریکا بیش‌ازپیش تقویت کرده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه