افزایش بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا؛ اهداف و پیامدها

بررسی لایحه بودجه دولت آمریکا نشان می‌دهد که میزان بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا برای سال آینده با رشد چشمگیری مواجه می‌شود.

افزایش بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا؛ اهداف و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸بررسی لایحه بودجه دولت آمریکا نشان می‌دهد که میزان بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا برای سال آینده با رشد چشمگیری مواجه می‌شود.

🔸در لایحه بودجه سال 2020 میلادی، حدود 76 میلیارد دلار به بودجه مخفی وزارت دفاع آمریکا تخصیص‌یافته است. این رقم در مقایسه با سال جاری میلادی رشد 6 درصدی دارد، این در حالی است که میزان رشد بودجه غیر مخفی پنتاگون 5 درصد افزایش داشته است. به‌بیان‌دیگر در سال آینده بخش بزرگ‌تری از بودجه پنتاگون برای پیشبرد پروژه‌های سری و مخفی هزینه می‌شود.

🔸اما این افزایش مکرر بودجه مخفی پنتاگون می‌تواند واجد پیامدهایی باشد. این پیامدها به شرح ذیل می‌باشند:

1️⃣افزایش بی‌رویه بودجه مخفی آمریکا می‌تواند به افزایش احتمال سوءمصرف و استفاده از این بودجه در راه دخالت در امور داخلی کشورها و ایجاد ناآرامی‌ در آن کشورها منجر شود.

2️⃣ همچنین این بودجه می‌تواند به محل زد و بند نمایندگان پنتاگون با مجتمع‌های صنعتی – نظامی آمریکا که پیمانکار طرح‌های وزارت دفاع هستند، تبدیل شود.

3️⃣از سوی دیگر این افزایش بودجه نظامی در تضاد با شعارهای ترامپ برای ساختن دوباره آمریکا و وعده‌های اقتصادی‌اش به مردم این کشور می‌باشد. چراکه هرچه بودجه نظامی آمریکا افزایش یابد، ما به ازای آن سرانه بودجه رفاهی و خدماتی این کشور کاهش می‌یابد.

4️⃣این در حالی است که در طی سال‌های اخیر جامعه آمریکا با مشکلات رفاهی و اقتصادی متعددی نظیر بی‌خانمانی دست‌به‌گریبان بوده و این معضل کماکان رو به افزایش است. درواقع پولی که باید برای بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی جامعه آمریکا هزینه شود، صرف جاه‌طلبی‌های نظامی دولت این کشور می‌شود.

5️⃣نکته جالب‌توجه دیگر این است که افزایش بودجه مخفی و غیر مخفی پنتاگون در شرایطی توسط دولت آمریکا درخواست شده است که میزان بدهی ملی این کشور برای اولین بار در تاریخ این کشور از مرز 23 تریلیون دلار گذشت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه