تحریم های جدید آمریکا؛ دلایل و انگیزه ها

وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به اطلاعاتی دست‌یافته است که بخش عمرانی ایران به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

تحریم های جدید آمریکا؛ دلایل و انگیزه ها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به اطلاعاتی دست‌یافته است که بخش عمرانی ایران به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بنابراین فروش، عرضه یا انتقال فلزات، گرافیت، زغال‌سنگ به‌صورت خام یا نیمه پردازش‌شده و همچنین نرم‌افزارهای دارای کاربرد صنعتی که در ارتباط با فعالیت‌های عمرانی ایران باشد را مورد تحریم قرار داده است.

🔸اما شدیدترین وضعیت اعمال این تحریم‌ها در چهل سال گذشته، در جریان اجرای کارزار فشار حداکثری توسط دولت ترامپ اجرا شد و دولت فعلی آمریکا بالاترین سطح تلاش خود را در ابعاد گوناگون علیه جمهوری اسلامی ایران به کاربست.

🔸از این رهگذر دولت ترامپ در ماه آوریل سال جاری میلادی (فروردین 1398) با تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این نهاد را مورد تحریم‌های همه‌جانبه خود قرارداد. بر این مبنا، تحریم‌های آمریکا علیه سپاه، شامل همه بخش‌ها و ارگان‌های تابعه آن نظیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا می‌شود و به‌صورت خودکار بخش عمرانی سپاه شامل تحریم‌های آمریکا می‌شود.

🔸بر این اساس دلایل اعلام مجدد تحریم ایران از سوی آمریکا را این‌طور می‌توان ارزیابی کرد:

1️⃣نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: دولت ترامپ به‌شدت نیاز به این دارد که بتواند در عرصه سیاست خارجی برای خود دستاورد سازی کند تا بتواند مردم آمریکا را به سمت خود جلب کند.

2️⃣جلوگیری از فرسایشی شدن تحریم ها: همچنین دولت ترامپ به این نیاز دارد که هرچند وقت یک‌بار بنا به طرق مختلف، تحریم‌ها را به‌روزرسانی کرده، انرژی جدید به آن‌ها وارد نماید و مانع از فرسایشی شدن آن شود.

3️⃣ایجاد شوک جدید در اقتصاد ایران: از سوی دیگر دولت ترامپ می‌خواهد با اعمال تحریم‌های جدید، در اقتصاد ایران ایجاد شوک منفی کرده و آن را فرسوده نماید. در این رابطه می‌توان به تحریم‌های مشابه دیگر مانند صنایع فولاد و بانک مرکزی ایران که در چند ماه اخیر ِاعمال‌شده‌اند، اشاره کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه