خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس، الزامات و مخاطرات جمهوری اسلامی ایران

آمریکا درخواست کتبی خروج از پیمان آب و هوایی پاریس ارائه داده و فرآیند خروج این کشور از پیمان موردنظر آغازشده است.

خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس، الزامات و مخاطرات جمهوری اسلامی ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸آمریکا درخواست کتبی خروج از پیمان آب و هوایی پاریس ارائه داده و فرآیند خروج این کشور از پیمان موردنظر آغازشده است.

🔸دولت آمریکا که در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در دنیا با رقمی نزدیک به هجده 18 درصد می‌باشد، به دنبال انعقاد توافق بهتری در این زمینه است.

🔸ترامپ در زمان اعلام خروج آمریکا گفت: خروج از این توافق موجب بهتر شدن صنایع زغال‌سنگ و نفت خواهد شد. آمریکا از پیمان پاریس خارج می‌شود.

🔸از سوی دیگر ترامپ آماری را بیان کرد که بر اساس آن اجرای تعهدات این توافقنامه برای آمریکا به منزله از دست دادن 2/7 میلیون فرصت شغلی تا سال 2025 و 440 هزار فرصت صنعتی در داخل آمریکاست.

🔸اما سؤال کلیدی این است که درجایی که دولت آمریکا که سهم بالایی در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد، به سبب محدودیت‌های این توافق از آن خارج می‌شود، این توافق برای ایران واجد چه محدودیت‌هایی است؟

🔸لازم به ذکر است که هدف توافق آب و هوایی پاریس، تعیین سقف تولید گازهای گلخانه‌ای برای کشورهای مختلف است. از سوی دیگر باید این نکته را مدنظر داشت که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور درحال‌توسعه، نقش ناچیزی در تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد.

🔸اما الحاق به این توافق و پذیرش تعهدات آن، باعث محدودیت‌هایی برای کشور خواهد شد. این موضوع درنهایت نه‌تنها موجب اعمال محدودیت در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد، بلکه افشای اطلاعات صنایع کلیدی کشور از دیگر مخاطرات پیوستن به این توافقنامه است.

🔸شماری از محدودیت‌ها و مخاطرات این توافق برای ایران به شرح ذیل است:

1️⃣هزینه اجرای این تعهدات برای رقمی بالغ‌بر 52 میلیارد دلار است.

2️⃣کاهش 12 درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای که منجر به کاهش 7/2 درصدی رشد اقتصاد کشور می‌شود.

3️⃣شروط توافق برای ایران قابل ارزیابی نیست و امکان تفسیر علیه جمهوری اسلامی را ایران دارد.

🔸لازم به ذکر است که این توافق بیشتر محمل محدودیت‌های اقتصادی و صنعتی است تا زیست‌محیطی. بر این اساس روسیه با تشکیک در مبنای علمی و نیز ترس از زیان‌های اقتصادی موافقت‌نامه مذکور هنوز به توافق پاریس نپیوسته است.

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه