کاهش قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا در برابر روسیه و چین؛ دلایل و زمینه ها

کاهش قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا در برابر روسیه و چین؛ دلایل و زمینه ها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸دان اسمیت مدیر موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم سوئد، معتقد است که چین و روسیه به‌عنوان دو قدرت اقتصادی و نظامی رو به رشد در دنیا، نقش ایالات‌متحده آمریکا را به چالش کشیده‌اند.

🔸تا اواسط دهه گذشته میلادی، آمریکا مدعی برتری و هژمونی در همه امور محیط بین‌المللی اعم از اقتصادی و نظامی بود. اما از این زمان به بعد، به‌مرورزمان اتفاقاتی رخ داد که باعث شد این مدعیات دولت آمریکا به‌طورجدی به چالش کشیده شود.

🔸ازجمله مواردی که باعث به چالش کشیده شدن هژمونی اقتصادی آمریکا شد، هزینه‌های مالی گزافی بود که این کشور در جنگ افغانستان و عراق انجام داد. دقیقاً در همین زمان که آمریکا در حال صرف این هزینه‌ها در افغانستان و عراق بود، کشورهای نوظهوری نظیر چین و روسیه در حال ذخیره‌سازی منابع مالی خود و هزینه آن‌ها در پروژه‌های علمی و صنعتی خود بودند.

🔸از سوی دیگر بحران اقتصادی سال 2008 آمریکا باعث شد تا میزان قدرت اقتصادی این کشور به طرز چشمگیری کاهش یابد. هم‌زمان با این کاهش قدرت اقتصادی آمریکا، کشورهایی نظیر چین و روسیه با رشد قدرت اقتصادی خود توانستند تبدیل به رقبای خطرناکی برای آمریکا شوند.

🔸آمارها در این خصوص بیانگر این است که چین تا سال 2025 میلادی، جایگاه آمریکا را در زمینه تولید ناخالص ملی تصاحب خواهد کرد. آنچه موجب تقویت این امر شده است، وضعیت وخیم آمارهای اقتصادی آمریکا است.

🔸آمریکا دارای بیشترین میزان بدهی ملی در دنیا است. برای مثال، طی روزهای اخیر برای اولین بار میزان بدهی ملی آمریکا از رقم 23 تریلیون دلار عبور کرد. از سوی دیگر کاهش قدرت آمریکا تنها مربوط به امور اقتصادی نیست.

🔸این کشور در امورات نظامی هم با چالش‌های جدی از جانب روسیه مواجه شده است. برای مثال روسیه طی سال‌های اخیر موشک هسته‌ای شیطان 2 با قابلیت حمل 9 کلاهک جنگی، 11000 کیلومتر برد پروازی و قابلیت رهگیری و انهدام اهدافی در قطب شمال را بهره‌برداری کرده است که قادر به نابودی مناطق وسیعی می‌باشد.

🔸بنابراین امروز شرایطی در محیط بین‌المللی پدید آمده که آمریکا دیگر نمی‌تواند داعیه هژمونی و برتری خود را در محیط بین‌المللی داشته باشد.

☘️کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه