فرانسه و آینده ناتو

ینس استولنسبرگ دبیرکل ناتو در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه علیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، درباره آسیب‌هایی که این‌گونه اظهارات به این اتحادیه وارد می‌کند، هشدار داده و گفت: هرگونه تلاش برای جدایی اروپا از آمریکای شمالی، این اتحادیه را تضعیف می‌کند.

فرانسه و آینده ناتو

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸ینس استولنسبرگ دبیرکل ناتو در واکنش به اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه علیه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، درباره آسیب‌هایی که این‌گونه اظهارات به این اتحادیه وارد می‌کند، هشدار داده و گفت: هرگونه تلاش برای جدایی اروپا از آمریکای شمالی، این اتحادیه را تضعیف می‌کند.

🔸فرانسه برای دهه‌هاست که تبدیل به عضو ناهمگونی در پیمان ناتو شده است. این کشور در سال 1966 میلادی که هم‌زمان با ریاست جمهوری شارل دوگل بود، از شاخه نظامی ناتو خارج شد. 

🔸دلیلی که فرانسه برای خروج از شاخه نظامی ناتو مطرح می‌کرد، این بود که ناتو تبدیل به ابزاری در دست آمریکا شده و نیازی به این‌همه دشمنی با شوروی نیست.

🔸همچنین فرانسه پس از پایان جنگ سرد به دلیل آنچه که خاتمه تهدید شوروی و لزوم به وجود آمدن هویت مستقل دفاع اروپایی قلمداد می‌کرد، از معدود کشورهای اروپایی بود که خواستار انحلال ناتو شد.

🔸فرانسه از انجام این رفتار ناهمگون همواره به دنبال تقویت هویت اروپایی‌مآبانه قاره اروپا در مقابل اندیشه‌های فرا آتلانتیک گرای آمریکا و انگلستان بوده است.

🔸بنابراین آنچه که اخیراً رئیس‌جمهور فرانسه با عنوان «مرگ مغزی» ناتو قلمداد کرده است را، می‌توان در امتداد همین رفتار ناهمگون فرانسه درون ساختار ناتو تحلیل و ارزیابی کرد و همین امر موجب اختلاف میان این کشور و دیگر همتای اروپایی خود یعنی آلمان شده است.

🔸از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که کشورهای اروپایی با توجه به تهدیدات چندگانه و متنوعی که پیش روی خود داشته، چاره‌ای به‌جز تداوم حیات ناتو به‌عنوان حافظ امنیت خود ندارند.

🔸چرا که ناتو در طول دوران هفتادساله حیات خود، از ساختار، امکانات و مطلوبیت‌هایی برخوردار شده است که در صورت انحلال فرضی آن، کشورهای غربی نیازمند این هستند که مجدداً یک سازوکار جدید و هم طراز، به ‌عنوان جایگزین ناتو طراحی کنند تا از این کشورها در مقابل تهدیدات پیش رو محافظت کنند.

🔸از سوی دیگر با در نظر داشتن بحران‌های مالی که در طول سال‌های گذشته گریبان گیر این کشورها بوده است، برای آن‌ها اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست که مجدداً متحمل هزینه‌های جدیدی برای تأسیس یک‌نهاد جدید به‌جای ناتو شوند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه