عرصه‌ی سایبر، میدان جدید نقش‌آفرینی مخرب عربستان

برملا شدن نقش مخرب سیاسی-امنیتی عربستان را می‌توان یکی از پیامدهای مثبت تحولات غرب آسیا دانست.

عرصه‌ی سایبر، میدان جدید نقش‌آفرینی مخرب عربستان

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻برملا شدن نقش مخرب سیاسی-امنیتی عربستان را می‌توان یکی از پیامدهای مثبت تحولات غرب آسیا دانست. تخریب استقلال سیاسی کشورها، به انحراف کشاندن اراده و خواست عمومی ملت‌ها، محاصره و جنگ و تجاوز، به عناصر اصلی سیاست منطقه‌ای عربستان در سال‌های اخیر بدل شده است. در این راستا، گزینه‌ی نفوذ به شبکه‌های اجتماعی با استفاده از ابزار مالی و دستگیری، ترور، شکنجه یا اعدام فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری را باید عرصه‌ی جدید نقش آفرینی مخرب عربستان دانست.

🔶نفوذ افرادی مانند أبوعمو، المطیّری و آل زباره به بدنه کارکنان توئیتر به منظور جاسوسی از حساب کاربران و مخالفان سعودی در کنار قتل فجیع جمال خاشقچی و عبدالعزیز الجاسر(فعال توئیتری)، ضمن آشکار ساختن ادعای پوچ شبکه‌های اجتماعی در حراست از اطلاعات کاربران، نگرانی فزاینده‌ی کاربران و فعالان حقوق بشر را نیز در پی داشته است. 

🔶نقشِ فعال سعودی‌ها در ناآرامی‌های سیاسی-اجتماعیِ منطقه که با بهره‌گیری گسترده از حساب‌های رباتیک و غیر واقعی صورت می‌گیرد، سازمان یافته و تخصصی بودن تحرکات مخرب عربستان در عرصه سایبری را نمایان می‌سازد. 

🔶سعودی‌ها با خرید 80 درصد از سهام توئیتر، راه‌اندازی مرکز موسوم به اعتدال(مبارزه با افراط‌گرایی) و تأسیس بنیاد به ظاهر خیریه «میسک» سعی دارند که اهداف مخرب خود در عرصه سایبری را در پوششی از خیرخواهی، قانون‌مداری و تظاهر به مدنیت دنبال کنند.

🔶واگذاری بخش اعظم سهام یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی به سعودی‌ها که سابقه حقوق بشری و سرکوب آزادی‌های اجتماعی آنان بر همگان آشکار است، نشان می‌دهد که استقلال شبکه‌های اجتماعی و خط قرمز بودن اطلاعات کاربران‌شان ادعایی بیش نبوده و این شبکه‌ها مدام در زد و بند مالی-سیاسی با برخی قدرت‌ها از نفوذ آن‌ها متأثر شده و در واقع ابزار این دولت‌ها برای کنترل شهروندان و سرکوب مخالفان محسوب می‌شوند. 

کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه