سیاست استکباری آمریکا در مذاکرات اتمی با کره شمالی

دولت آمریکا از حدود یک سال و نیم قبل (خرداد 1397)، مذاکرات اتمی خود با کره شمالی در خصوص خلع سلاح این کشور و در مقابل، لغو تحریم‌های اعمال‌شده را آغاز کرد. اما این مذاکرات تاکنون منجر به نتیجه مشخصی نشده است.

سیاست استکباری آمریکا در مذاکرات اتمی با کره شمالی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸دولت آمریکا از حدود یک سال و نیم قبل (خرداد 1397)، مذاکرات اتمی خود با کره شمالی در خصوص خلع سلاح این کشور و در مقابل، لغو تحریم‌های اعمال‌شده را آغاز کرد. اما این مذاکرات تاکنون منجر به نتیجه مشخصی نشده است.

🔸در خصوص دلایل شکست این مذاکرات باید به نوع سیاست‌های آمریکا اشاره کرد. برخورد دولت آمریکا در طول این مذاکرات، استکباری، از موضع بالا و حق‌به‌جانب بوده است. دولت آمریکا در طول این مدت علی‌رغم اینکه خواهان خلع سلاح و محدودیت توان اتمی کره شمالی بوده است، اما عملاً به دنبال اجرای تعهداتی که در خصوص لغو تحریم‌های کره شمالی به این کشور وعده داده بود، نیست.

🔸به‌طور مثال در ماه جولای سال جاری میلادی، دولت آمریکا تنها وعده داد که بخشی از تحریم‌های مربوط به کالاهای صادراتی کره شمالی را آن‌هم به‌طور مشروط به مدت دوازده ‌الی هجده ماه لغو نماید. از سوی دیگر در آخرین دور مذاکرات آمریکا و کره شمالی که در سطح کارشناسی برگزار شد، طرف آمریکایی مدعی بود که امتیازات جدیدی را به کره شمالی پیشنهاد داده است. اما متقابلاً طرف کره‌ای اذعان کرد که پیشنهادات آمریکا حاوی هیچ نکته جدیدی نبوده است.

🔸 آمریکا از انجام این مذاکرات به دنبال این است که با صرف کمترین هزینه ممکن یکی از طولانی و بغرنج‌ترین مشکلات دیرینه این کشور در حوزه سیاست خارجی را که پس از جنگ جهانی دوم گریبان گیر دولت‌های متعددی در این کشور بوده است، برطرف نماید.

🔸 از سوی دیگر دولت کره شمالی علاوه بر تجربه یک سال و نیم گذشته خود در مذاکره با آمریکا، با در نظر داشتن نحوه رفتار آمریکا درباره توافق برجام، به‌خوبی به این نکته واقف است که بدون دریافت تضمین‌های حقوقی و امنیتی محکم، به‌هیچ‌وجه نباید از دولت آمریکا باوجود چنین رفتارهای استکباری انتظار وفای به عهد داشته باشد. ازاین‌رو، رهبر کره شمالی در جریان ملاقات چند ماه گذشته خود با روسای جمهور روسیه و چین، خواستار دریافت تضمین‌های امنیتی از آمریکا جهت اجرای تعهداتش شده بود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه