ترور ابوالعطا و درگیری جهاد با رژیم صهیونیستی

بامداد سه‌شنبه اسرائیل در حمله‌ای بها ابوالعطا یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی در غزه را به همراه همسرش ترور کرد و در حمله‌ای دیگر منزل اکرم العجوری یکی دیگر از رهبران این جنبش را در دمشق هدف حمله قرار داد.

ترور ابوالعطا و درگیری جهاد با رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻بامداد سه‌شنبه اسرائیل در حمله‌ای بها ابوالعطا یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی در غزه را به همراه همسرش ترور کرد و در حمله‌ای دیگر منزل اکرم العجوری یکی دیگر از رهبران این جنبش را در دمشق هدف حمله قرار داد. این حملات با پاسخ شدید راکتی و موشکی جهاد به اراضی اشغالی روبرو شد. ادامه حملات اسرائیل منجر به شهادت 34 فلسطینی دیگر شد تا این که با وساطت مصر و نماینده سازمان ملل صبح امروز پنج‌شنبه آتش‌بس برقرار شد.

🔸 نتانیاهو ابوالعطا را یک بمب ساعتی خواند وگفت از ده روز پیش تصمیم به ترور وی گرفته شده بود. جالب است در تاریخ ۲۹ اکتبر (۷ آبان) روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست»، ابوالعطا را در کنار سید حسن نصرالله و قاسم سلیمانی یکی از سه سرلیست ترور برای اسرائیل معرفی کرده بود. پس از ترور ابوالعطاء، لیبرمن وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز گفت ما از یک سال قبل خواهان حذف ابوالعطاء بودیم.

🔸 ابوالعطا از جمله کسانی بود که در قالب هیأتی از جنبش جهاد به مصر سفر کرده بود. گفته می‌شد هدف از این سفر مذاکره در مورد آزادی برخی از اعضای بازداشت شده این جنبش در مصر و آتش‌بس گروه‌های ساکن غزه و اسرائیل بود که اوایل سال جاری میلادی برقرار شده بود. ترور وی به فاصله اندکی پس از این سفر احتمالاتی درباره نقش مصر به ذهن متبادر می‌سازد.

🔸 حماس در پاسخ به این ترور محتاط بود؛ چرا که تمایلی برای ورود به جنگی دیگر با اسرائیل نداشت. دو گروه درباره تفاهمات آتش‌بس گروه‌های ساکن غزه با اسرائیل اختلافاتی دارند اما به نظر می‌رسد این نوع واکنش حماس دلایل دیگری از جمله رقابت سیاسی داخل غزه دارد.

✔️ اگرچه این نوع پاسخ جهاد با حملات موشکی راهبردی مناسب برای ارعاب صهیونیست‌ها و بازداشتن آنها از حملات گسترده‌تر به غزه است اما رژیم صهیونیستی دستاورد مورد نظر خود را کسب کرده است و علاوه بر ترور ابوالعطا هزینه‌های مضاعفی را نیز به جهاد و غزه تحمیل کرد. بنابراین پاسخ‌ها باید از حالت احساسی تبدیل به پاسخ‌های هوشمند شود تا هزینه متناسب را متوجه این رژیم سازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه