منطقه در یک نگاه (5 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (5 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |5 آذر 1398

1️⃣ دولت عراق با نمایندگان منطقه کردستان بر سر بودجه عمومی سال 2020 به توافق رسیدند. بنابر اعلام رسانه‌ها به نقل از وزیر نفت عراق، بر اساس این توافق، اقلیم کردستان معادل ۲۵۰ هزار بشکه از نفت تولید شده خود را به صورت روزانه به شرکت بازاریابی نفت عراق تحویل خواهد دهد تا از طریق بندرگاه جیهان ترکیه در دریای مدیترانه صادر شود.

2️⃣ «دیدبان حقوق بشر سوریه» خبر داد که دولت ترکیه در حال فراهم‌سازی مقدمات تحویل مناطق تحت تسلط خود در شمال سوریه به ترکمن‌هاست. خبر دیگر از سوریه اینکه یک مقام ترکیه‌ای از تصمیم این کشور برای بازگشایی دو گذرگاه مرزی با سوریه خبر داد و گفت بازسازی سمت ترکیه‌ای این دو دروازه پایان یافته است.

3️⃣ رئیس‌جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از قطر اعلام کرد که عملیات این کشور در شمال سوریه محدود به جدول زمانی نیست و آنکارا قصد دارد در خصوص موضوع سامانه «س-۴۰۰» با آمریکا گفت‌وگو کند. همچنین وزیر خارجه ترکیه نیز بار دیگر تأکید کرد این کشور از سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» استفاده خواهد کرد و به کسی هم قول نداده است که این سامانه را فعال نکند.

4️⃣ سفیر روسیه در بیروت در دیدار رئیس‌جمهور لبنان گفت، کشورش کنار لبنان ایستاده و در تقدیم هر آنچه لبنان بخواهد، تردید نخواهد کرد. از لبنان همچنین خبر می‌رسد با عدم تمایل سعد الحریری برای تشکیل دوباره دولت، احتمال معرفی فرد دیگری از سوی رئیس‌جمهور در روزهای آینده قوت گرفته است.

5️⃣ نتایج یک تحقیق جدید در آمریکا نشان می‌دهد جنگ‌های حدود دو دهه اخیر آمریکا که به بهانه «مبارزه با تروریسم» راه افتاده، بیش از ۸۰۰ هزار کشته و ۶.۴ تریلیون دلار هزینه بر جای گذاشته است.

6️⃣ روزنامه «جروزالم پُست» امروز در گزارشی نوشت که حامیان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «گیدون سعر» هم‌حزبی وی را که ریاست نتانیاهو بر حزب «لیکود» را به چالش کشیده، مورد انتقاد قرار داده و به خیانت متهم کرده‌اند.

7️⃣ «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه فاش کرد، امارات درصدد جدا کردن شهر و بندر المخا، مناطق حیاتی ذباب، موزع و باب المندب و تشکیل منطقه ویژه جدیدی با نام «اقلیم المخا» است به گونه‌ای که مناطق دیگری نظیر جزیره راهبردی «میون» و راس عمران در نزدیکی تعز که از لحاظ اداری متعلق به شهر عدن هستند هم به این منطقه ملحق می‌شوند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه