نتانیاهو همچنان در قدرت می ماند

آویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی هفته قبل برای نتانیاهو به اتهام رشوه، تقلب و نقض اعتماد اعلام کیفرخواست کرد.

نتانیاهو همچنان در قدرت می ماند

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻آویخای مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی هفته قبل برای نتانیاهو به اتهام رشوه، تقلب و نقض اعتماد اعلام کیفرخواست کرد. بر این اساس منتقدان نتانیاهو دنبال راه‌هایی حقوقی بودند که نتانیاهو را از قدرت برکنار کنند اما حالا مندلبلیت یک نظر حقوقی داده است که به نظر می‌رسد امید مخالفان نتانیاهو را تبدیل به ناامیدی کرده است.

🔸 مندلبلیت گفته است این که نتانیاهو نخست وزیر انتقالی است ارتباطی به اجبار وی به کناره‌گیری فوری ندارد؛ چون مطابق قانون کنست اگر کابینه‌ای منحل شود یا نخست‌وزیر مجبور به استعفا شود نخست‌وزیر وقت به عنوان نخست‌وزیر سرپرست تا انتخاب نخست‌وزیر جدید در سمت خود باقی می‌ماند.

🔸 مطابق نظر حقوقی مندلبلیت نمی‌توان در نتیجه یک کیفرخواست صرفاً بوسیله دستگاه قضایی، علیه نتانیاهو اعلام عدم صلاحیت در انجام وظایف کرد. او برکناری نخست‌وزیر را یک مساله‌ای مربوط به بخش سیاسی و عمومی قلمداد کرده و گفته است مقررات مربوط به عدم صلاحیت در شرایطی اعمال می شود که نخست‌وزیر به لحاظ فیزیکی یا روحی نتواند انجام وظیفه کند. بنابراین حتی با کیفرخواست فساد شدید نیز این قانون برای برکناری نتانیاهو موضوعیت ندارد. 

🔸 مطابق قانون رژیم صهیونیستی وقتی علیه یک وزیر کیفرخواست اعلام شود نمی‌تواند در سمت خود باقی بماند. از آنجا که نتانیاهو علاوه بر نخست‌وزیری پست‌های وزیر سلامت، وزیر رفاه اجتماعی و وزیر آوراگان را نیز در اختیار دارد در خصوص این که آیا نتانیاهو باید این پست‌ها را رها کند مندلبلیت گفته است در حال بررسی این موضوع است. بنابراین به لحاظ نظری این امکان وجود دارد که نتانیاهو از تصدی پست‌های وزارتی منع شود.

✔️ در حالیکه که گیدئون ساعر رقیب نتانیاهو در حزب لیکود خواستار انتخابات درون حزبی شده است،نظرسنجی‌ها و مواضع سایر اعضای این حزب نشان می‌دهد نتانیاهو همچنان گزینه نخست رهبری این حزب است. بنابراین در شرایطی که هنوز چشم‌انداز روشنی برای تشکیل کابینه توسط بلوک چپ و میانه رژیم صهیونیستی نیز وجود ندارد نتانیاهو همچنان در قدرت باقی خواهد ماند.

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه