گسترش خشونت در لبنان و شرایط حساس حزب‌الله

در روزهای اخیر، برخی حوادث در لبنان ازجمله در آتش سوختن خودروی حامل دو شهروند لبنانی در جنوب بیروت و درگیری‌های پراکنده میان هواداران گروه‌های سیاسی، زنگ خطر بروز تنش‌های میدانی در این کشور را بیش از گذشته به صدا درآورده است

گسترش خشونت در لبنان و شرایط حساس حزب‌الله

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻در روزهای اخیر، برخی حوادث در لبنان ازجمله در آتش سوختن خودروی حامل دو شهروند لبنانی در جنوب بیروت و درگیری‌های پراکنده میان هواداران گروه‌های سیاسی، زنگ خطر بروز تنش‌های میدانی در این کشور را بیش از گذشته به صدا درآورده است؛ به نظر می‌رسد این تحولات بیش از همه تهدیدی برای حزب‌الله محسوب شود. زیرا:

🔶 اینگونه اقدامات در حالت نخست و در صورت تداوم و عدم واکنش متقابل حزب‌الله، گسترش خواهد یافت و با اخلال در امنیت و ارائه خدمات عمومی، باعث تقویت این ادعای مخالفان می‌شود که حزب‌الله و متحدانش با کارشکنی در تشکیل یک دولت تکنوکرات، مانعی برای اصلاحات واقعی هستند. در حالت دوم و در صورت ورود حزب‌الله به صحنه برای مواجهه با این اقدام مخالفان نیز ضمن رادیکالیزه شدن فضای سیاست داخلی لبنان، امکان دخالت بازیگران خارجی و پروژه‌هایی نظیر کشته‌سازی فراهم خواهد شد.

🔶 به صورت کلی حزب‌الله برای مدیریت فضای فعلی لبنان، با چالش‌های مهمی روبه‌روست. نارضایتی معترضان از برخی سیاست‌ها و اقدامات متحدان حزب‌الله از یک‌سو و تلاش مخالفان برای واداشتن هوادارن این جنبش به واکنش از سوی دیگر، ازجمله چالش‌های حزب‌الله محسوب می‌شود. هدف مخالفان اما روشن است؛ آن‌ها که مدت‌هاست نمی‌توانند شعار خلع سلاح حزب‌الله را سر دهند، این‌بار با تأکید بر لزوم تشکیل یک دولت تکنوکرات، به دنبال کاهش نقش آن هستند.

🔶 در مجموع به نظر می‌رسد معرفی هرچه سریع‌تر فردی برای تشکیل دولت از سوی رئیس‌جمهور، بتواند پادزهر گسترش خشونت‌ها باشد. تشکیل دولت اگرچه در بهبود حکمرانی در لبنان چندان اثرگذار نخواهد بود، اما حداقل می‌تواند از گسترش خشونت جلوگیری کند. اصلاحات واقعی اما در کشوری با مختصات لبنان چندان آسان نیست.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه