نقش «آیت الله مایک» در اغتشاشات ایران

مایکل دی‌‌آندریا ملقب به «آیت‌الله مایک» از سال ۱۹۷۹ مأمور عملیاتی سازمان سیا بوده و حالا رئیس مرکز ایران در سازمان سیا است. وی که مدیر تمامی عملیات‌های مخفی برای بی‌ثبات کردن ایران است، در اعتراض‌های چند روز اخیر ایران ایفای نقش کرد.

نقش «آیت الله مایک» در اغتشاشات ایران 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸مایکل دی‌‌آندریا ملقب به «آیت‌الله مایک» از سال ۱۹۷۹ مأمور عملیاتی سازمان سیا بوده و حالا رئیس مرکز ایران در سازمان سیا است. وی که مدیر تمامی عملیات‌های مخفی برای بی‌ثبات کردن ایران است، در اعتراض‌های چند روز اخیر ایران ایفای نقش کرد.

🔸مایکل دی آندریا در زمره افسران بلندپایه اطلاعاتی سازمان سیا و در ردیف مأموران برون‌مرزی این نهاد جاسوسی می‌باشد. در سابقه کاری او، فعالیت و نظارت بر پرونده ترور شهید عماد مغنیه و حذف فیزیکی اسامه بن‌لادن رهبر پیشین گروه تروریستی- افراطی القاعده دیده می‌شود.

🔸 دی آندریا مورد اعتماد مقامات کاخ سفید قرار دارد و در زمره عمل‌گرایان واشنگتن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آن‌طور که گفته می‌شود، دی آندریا به دلیل علاقه به یک زن مسلمان و ازدواج با وی، تغییر دین داده و به دین اسلام گرویده است و به همین دلیل در داخل سازمان سیای آمریکا به “آیت‌الله مایک” مشهور شده است.

🔸دولت ترامپ در جهت تحقق کارزار فشار حداکثری، با انتصاب دی آندریا به دنبال اتخاذ رویکردی به‌مراتب سخت‌تر از قبل نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

🔸طبق برخی گزارشات اغتشاشات دی ماه 1396 و تیرماه 1397 زیر نظر دی آندریا طراحی و اجرا شده است.

🔸درمجموع قرائن و شواهد موجود در پرونده کاری دی آندریا، وضعیت منطقه غرب آسیا و تحولات هفته‌های اخیر، حکایت از تدارک وسیع و گسترده دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

🔸با وجود تمرکز افرادی مانند دی آندریا بر روی پرونده بی ثبات سازی ایران باید منتظر وقوع تلفیقی از تهاجمات سخت و نرم فرهنگی، دیپلماسی عمومی در مناطق مرزی به‌خصوص در مناطق اهل تسنن و تلاش برای جاسوسی، خرابکاری و اقدام به براندازی در انواع مختلف آن بود و برای هرکدام از آن‌ها سناریوهای از پیش تعیین‌شده و مختلفی را تدارک دیده و پیش‌بینی نمود.

🔸در سال 2017، سیا واحد عملیات ویژه‌ای را به نام مرکز ایران ایجاد کرد تا بر توسعه برنامه ایالات‌متحده بر ایران متمرکز شود. این مرکز شامل گروهی از متخصصین امور ایران بود که دانش خود را در مورد وقایع سیاسی و اقتصادی درباره ایران و ایرانیان پراکنده (اپوزیسیون خارج نشین)، با یکدیگر تجمیع می‌کردند.

🔸افراد ترامپ می‌خواستند که یک گروه بسیار متمرکزتر و شبه‌نظامی فعالیت‌های اطلاعاتی خود را زیر نظر جان بولتون انجام دهند. بر این اساس مایکل دی آندریا به‌عنوان رئیس این مرکز منصوب شد. دی آندریا پس از 11 سپتامبر مدیر مرکز مبارزه با تروریسم سیا گردید و قتل و شکنجه ابزار اصلی کار او بود.

🔸این دی آندریا بود که برنامه حمله پهپادهای آمریکا موسوم به ضربه عمودی را گسترش داد. ضربه عمودی به برنامه خاصی اطلاق می‌شود که به سیا اجازه می‌داد تا افرادی را که دارای مشخصات خاصی هستند، نظیر شخصی در سن معین به قتل برساند. قتل‌های غیرقانونی برای دی آندریا یک تخصص است.

🔸تحلیلگران سیا می‌گویند که دی آندریا نزدیک به اعراب خلیج‌فارس است. آن‌ها اصرار بر اقدام علیه ایران دارند. این نظر توسط دی آندریا و تیم وی به اشتراک گذاشته‌شده است.

🔸دی آندریا ازجمله افرادی است که نسبت به ایران تنفر خاصی دارد و در بینش خود با خانواده سلطنتی سعودی بسیار نزدیک است. این‌ها افرادی هستند که آماده خشونت بی‌پروا می‌باشند و برای هر چیزی که باعث تحریک جنگ علیه ایران شود، آماده هستند.

🔸دی آندریا و راهکارهای جنگی وی بسیاری از کارشناسان امور ایران را از مرکز مأموریت ایران بیرون کردند. به‌عنوان مثال مارگارت استروتسکی رئیس بخش تحلیلی.

🔸نکته قابل توجه در این گزارش این است که دی آندریا به‌شدت به رویکرد سخت محور در خصوص جمهوری اسلامی ایران باور دارد و آنچه این رویکرد را تقویت می‌کند پیوندهای نزدیک وی با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، نظیر عربستان سعودی، امارات و بحرین است.

🔸وضعیت دیگری که در این خصوص به‌شدت قریب‌به‌یقین می‌باشد، این است که با توجه به نزدیکی بی‌سابقه عربستان، بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، احتمالاً دی آندریا برای ایجاد آشوب و اغتشاش درون ایران، دست به تشکیل یک اتحاد نامرئی شامل سیا آمریکا، موساد رژیم صهیونیستی و سرویس‌های اطلاعاتی این سه کشور عربی در مقابل ایران زده است.

🔸دی آندریا در خارج از کاخ سفید هم دارای متحدانی است. توماس کاپلان که فردی میلیاردر است، دو گروه باهدف تغییر رژیم در ایران ایجاد کرد. این دو گروه شامل اتحاد علیه ایران هسته‌ای و پروژه مبارزه با افراط‌گرایی هستند. این گروه‌ها و خود کاپلان در حال تبلیغ برنامه نابودی کامل ایران به‌عنوان یک کشور مستقل هستند.

🔸کاپلان ایران را به دلیل ایجاد داعش مقصر می‌داند. زیرا طبق گفته کاپلان، ایران از یک جنبش وحشتناک سنی سو استفاده کرد تا بتواند نفوذ خود را تا مدیترانه گسترش دهد. چنین تحلیل پوچی ناشی از یک سوءتفاهم درباره تشیع است.

🔸کاپلان به طرزی کاملاً عجیب، نظرات داعش را بیشتر از ایران به اشتراک می‌گذارد. زیرا هم کاپلان و هم داعش به دلیل نفرت خود از کسانی که پیرو سنت‌های اسلام شیعی هستند، هدایت می‌شوند.

🔸جالب است که بودجه گروه‌های ضد ایرانی کاپلان را، سازمان سیا و یک شخص ثالث تأمین می‌کنند. رئیس گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای مارک والاس است که مدیر اجرایی گروه مالی دجله کاپلان است. این گروه یک شرکت مالی به همراه سرمایه‌گذاری است که وی اعتراف می‌کند از بی‌ثباتی در خاورمیانه سود می‌برد.

🔸همکاری با اتحاد علیه ایران هسته‌ای و پروژه مقابله با افراط‌گرایی، توسط نورمن راول مدیرسابق اطلاعات ملی برای ایران در اداره کل اطلاعات ملی آمریکا انجام می‌شود.

🔸راول حمایت خود را از تلاش‌های عربستان، به رهبری علی شیبابی فردی که روابط نزدیکی با سلطنت سعودی دارد، ارائه کرد. بنیاد عربستان به‌منظور فراهم آوردن ابزاری برای کارهای مؤثرتر در روابط عمومی به عربستان سعودی ایجادشده است.

🔸این افراد یعنی کاپلان، دی آندریا و شیبابی در تلاشند از تمام توان ارتش آمریکا برای دستیابی به اهداف خطرناک پادشاهی‌های عرب در خلیج‌فارس (اعم از عربستان سعودی و امارات) استفاده کنند.

🔸وقتی پمپئو با دوربین‌ها صحبت می‌کند، برای آن‌ها کار می‌کند. این افراد یک کاردارند. آن‌ها می‌خواهند علیه ایران بجنگند. برای آن‌ها مفاهیمی مانند قانون، گناه، حقوق و اخلاق وجود ندارد.

🔸آن‌ها متوقف نخواهند شد تا زمانی که بمب‌افکن‌های آمریکا شروع به پرتاب محموله‌های مرگبار خود بر روی تهران، قم، اصفهان و شیراز کنند. آن‌ها متوقف نمی‌شوند تا زمانی که این وضعیت را تبدیل به واقعیت کنند.

🔸درمجموع قرائن و شواهد این گزارش نشان می‌دهد که دی آندریا و متحدینش نه‌تنها به دنبال ایجاد اغتشاش در ایران هستند، بلکه هدف نهایی‌شان انجام علیه جنگ ایران است.

 

☘️کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه