استعفای عبدالمهدی؛ بازگشت به عقب؟

طی دو روز گذشته و پس از اعلام موضع مرجعیت درباره تحولات اخیر عراق مبنی بر اینکه: «مجلس نمایندگان باید در گزینه‌های خود تجدید نظر کند»، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، خبر از استعفای خود داد.

استعفای عبدالمهدی؛ بازگشت به عقب؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻طی دو روز گذشته و پس از اعلام موضع مرجعیت درباره تحولات اخیر عراق مبنی بر اینکه: «مجلس نمایندگان باید در گزینه‌های خود تجدید نظر کند»، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق، خبر از استعفای خود داد. آن‌چنان که در یادداشت (http://tabyincenter.ir/32621) خردادماه گذشته تأکید شد، در صورت ناتوانی در برداشتن گام‌های مؤثر، عبدالمهدی دوران کوتاهی از نخست‌وزیری را تجربه خواهد کرد. با این وجود، پرسش اساسی این است که این استعفا، گامی رو به جلو محسوب می‌شود یا خیر؟

🔶 در هفته‌های اخیر و با اوج‌گیری اعتراضات مردمی، تقریباً حمایت برجسته‌ای در بین احزاب پارلمان عراق از عبدالمهدی صورت نگرفت. به جز کردها که تا آستانه حل برخی اختلافات خود با بغداد پیش رفته بودند، حکیم مدت‌ها قبل اعلام اپوزیسیون کرد، العبادی و بخشی از جریان‌های سنی پارلمان به صورت مداوم بر طبل استعفا کوبیدند، مقتدی صدر به مهم‌ترین مخالف عبدالمهدی تبدیل شد و فتح نیز چندان از نخست‌وزیر حمایت نکرد. بنابراین به نظر می‌رسد پایگاه حزبی عبدالمهدی متزلزل‌تر از زمان آغاز نخست‌وزیری بود.

🔶 فارغ از دلایل این استعفا، توافق احزاب برای فرد جایگزین، دشوار و زمان‌بر به نظر می‌رسد. احزابی که ماه‌ها بر سر انتخاب وزاریی چون کشور و دفاع توافق نکردند تا دولت نیمه‌تمام باشد، بعید است که در مدت کوتاهی بر سر گزینه نخست‌وزیری به اجماعی نسبتاً پایدار برسند. از این‌رو احتمالاً بازهم باید شاهد جدال بر سر فراکسیون بزرگ‌تر در پارلمان و البته رفت‌وآمد دفعی برخی نمایندگان بین فراکسیون‌ها بود.

🔶 استعفای عبدالمهدی، علاوه بر اینکه در برطرف شدن مشکلات، تأثیری نخواهد داشت، بعید است در آرامش معترضان نیز اثرگذار باشد. چه‌اینکه استعفای وی، تنها یکی از خواسته‌های دانسته و ندانسته معترضان بود. پاسخ‌گویی به خواسته‌هایی چون انحلال پارلمان، اصلاح قوانین انتخابات و البته خواسته‌هایی که شاید به تعداد معترضان، متعدد باشد، چندان آسان نیست. بنابراین بعید است تظاهرکنندگان به خانه‌هایشان بازگردند.

✔️ در مجموع به نظر می‌رسد عراق فردا، دوران دشوارتری از مشکلات امروز را پیش‌رو خواهد داشت. در چنین فضایی، بازگشت گروه‌های تروریستی و ناامنی گسترده نیز چندان بعید نیست؛ این‌بار اما برخلاف سال‌های هجوم داعش که استان‌های سنی‌نشین بیشتر در معرض قرار گرفتند، شیعیان هم از آنچه کاشته‌اند، بی‌نصیب نخواهند ماند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه