منطقه در یک نگاه (11 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (11 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |11 آذر 1398

1️⃣ دبیرکل شورای عشائر عربی عراق درباره فرار 6 هزار داعشی از زندان مرکزی «الناصریه» در سایه تشدید ناآرامی‌های استان «ذی‌قار» هشدار داد. از عراق همچنین خبر می‌رسد فراکسیون وابسته به جریان صدر عراق در پارلمان، پس از استعفای نخست‌وزیر، خواستار محاکمه وی و کسانی شد که به گفته این فراکسیون، عامل قتل معترضان عراقی هستند.

2️⃣ منابع لیبیایی گزارش دادند که در حمله هوایی شب گذشته نیروهای شرق لیبی تحت امر «خلیفه حفتر» به یک محله مسکونی در منطقه السوانی (جنوب طرابلس) 9 کودک و نیز در حمله به منطقه «ام الارانب» در دور‌ترین نقطه جنوب لیبی پنج کودک کشته شدند.

3️⃣ رئیس‌جمهور لبنان در نشست خود با مقامات اتحادیه وکلای دادگستری بر محاکمه مفسدان و عاملان توزیع نادرست پول ملی این کشور تأکید کرد.

4️⃣ به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه،‌ ارتش سوریه و نیروهای روسیه در منطقه عامودا واقع در نوار مررزی میان ترکیه و سوریه مستقر شده‌اند. این در حالی است که این نیروها دیروز به صورت کامل منطقه صوامع العالیه (سیلوهای حبوبات) در نزدیکی بزرگراه «حلب به حسکه» معروف به «M4» را به کنترل خود درآوردند.

5️⃣ منابع یمنی خبر دادند، طرف‌های داخل دولت «عبد ربه منصور هادی» و خارج آن بر سر اینکه یمن را به چند اقلیم تقسیم کنند، اختلاف نظر دارند؛ در حالی‌که ائتلاف سعودی-اماراتی هم با مداخله و اعمال فشار بر طرف‌های حکومت به دنبال پیشبرد دیدگاه برخی متحدان یمنی خودشان هستند.

6️⃣ دور جدید مذاکرات میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان امروز (دوشنبه) در قاهره برگزار شد و وزرای آبخیزداری سه کشور برای بررسی پرونده سد النهضه قرار است به مدت دو روز مذاکره کنند.

7️⃣ سازمان حشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله شب گذشته داعش به منطقه «نفط خانه» در استان دیالی، 6 نیروی الحشد به شهادت رسیدند و شمار زخمی‌ها به ۱۷ تن از جمله فرمانده تیپ ۲۰ رسیده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه