تحولات عراق و سیر صعودی تحرکات ضد ایرانی

اعتراضات، نافرمانی مدنی و خشونت همچنان در شهرهای عراق ادامه دارد. فارغ از ابعاد و مسائل متعددی که پیرامون آن وجود دارد، این پرسش اساسی مطرح است که آیا سیر اعتراضات و تحرکات ضد ایرانی صعودی بوده و اگر پاسخ مثبت است، چرا؟

تحولات عراق و سیر صعودی تحرکات ضد ایرانی

📝#تحلیل_کوتاه

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اعتراضات، نافرمانی مدنی و خشونت همچنان در شهرهای عراق ادامه دارد. فارغ از ابعاد و مسائل متعددی که پیرامون آن وجود دارد، این پرسش اساسی مطرح است که آیا سیر اعتراضات و تحرکات ضد ایرانی صعودی بوده و اگر پاسخ مثبت است، چرا؟

🔶 مروری بر روند اعتراضات ماه‌های اخیر نشان می‌دهد سیر شعارها، تجمعات و اقدامات ضد ایرانی رو به افزایش بوده است. در حالی که در روزها و هفته‌های نخست، تنها برخی شعارهای پراکنده از تجمعات چند ده نفره به گوش می‌رسید، در هفته‌ها و روزهای اخیر به نظر می‌رسد سوگیری اعتراضات به سمت ایران متمایل شده است. دو بار تعرض به کنسولگری ایران در نجف، تجمع در اطراف کنسولگری ایران در کربلا و پایین کشیدن پرچم ایران، افزایش شعارهای ضد ایرانی، گسترش اظهارنظرهای توییتری ضد ایران، درخواست تعدادی از عشایر از آیت‌الله سیستانی برای فتوای جهاد علیه ایران و حتی تلاش برخی برای تبدیل پیروزی عراق بر ایران در مسابقه فوتبال به نمادی برای ترویج انگیزه‌های تقابل‌جویانه، نشانه‌های آشکاری از صعود جهت‌گیری‌های ضد ایرانی درون یا در حاشیه اعتراضات مردمی است.

🔶 دو دسته عامل سلبی و ایجابی در شکل‌گیری انگیزه‌ها و برداشت‌های منفی از نقش ایران در عراق، مؤثر بوده است: اقداماتی که ایران انجام نداده است و اقداماتی که بازیگران مخالف ایران انجام داده‌اند. آن‌چه ایران انجام نداده، روشن است: جمهوری اسلامی ایران در تبدیل قدرت سخت به قدرت نرم، عملکرد قابل قبولی نداشته، ارتباط مؤثری با فعالان مدنی، فکری و رسانه‌ای جامعه عراق برقرار نکرده، از راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای و تولید محتواهای رسانه‌ای در این کشور غافل بوده و به طور کلی عرصه‌های غیر رسمی دو کشور را -جز در رویداد اربعین که آن‌هم بیشتر عمومی است تا رسمی- به هم پیوند نزده است. در مقابل اما مجموعه بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، اقدامات مهمی را سال‌هاست که انجام می‌دهند؛ از پروژه آی‌لپ تا راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و پخش مستندهای جهت‌دار و دعوت از فعالان رسانه‌ای عراقی برای تولید محتواهای مشترک.

✔️ در مجموع اگرچه نقش نفوذی‌ها در رفتارهای ضد ایرانی اخیر غیرقابل انکار است، اما هر صدای ضد ایرانی را نمی‌توان به آن نسبت داد و به نظر می‌رسد باید نگران سیر فزاینده اقدامات و تحرکات ضد ایرانی در عراق بود. تداوم روند موجود، می‌تواند باعث رسوب انگاره‌های ذهنی تقابل‌جویانه در جامعه عراق شود. آن زمان شاید برساختن سازه‌های ذهنی جدید دشوار باشد.

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه