پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس و مداخله سفیر آمریکا

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان روز جمعه از پیوستن ۶ کشور جدید اروپایی به سازوکار موسوم به اینستکس انتقاد کرده است. لارس نوردروم سفیر نروژ در تهران جمعه در توئیتی اعلام کرد که نروژ به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی اینستکس پیوسته‌اند.

پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس و مداخله سفیر آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان روز جمعه از پیوستن ۶ کشور جدید اروپایی به سازوکار موسوم به اینستکس انتقاد کرده است. لارس نوردروم سفیر نروژ در تهران جمعه در توئیتی اعلام کرد که نروژ به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی اینستکس پیوسته‌اند.

🔸گرنل که یکی از ایران‌ستیزترین مقام‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است و بارها با مواضع افراطی و هیجان‌محورش حاشیه‌ساز شده این تصمیم کشورهای اروپایی را به اغتشاشات اخیر در ایران نسبت داده است. گرنل یکی از مداخله جوترین کارگزاران دولت ترامپ است که به‌راحتی به خود اجازه می‌دهد در امور سایر کشورها دخالت کند.

🔸برای مثال گرنل در روزهای نخستین سفارت خود در آلمان، خواهان قطع مبادلات تجاری شرکت‌های آلمانی با جمهوری اسلامی ایران شده بود.

🔸گرنل دولت آلمان را تهدید کرده که اگر به شرکت هوآوی اجازه داده شود که شبکه 5G را در آلمان ایجاد کند، احتمال دارد که آمریکا همکاری‌های اطلاعاتی با آلمان را محدود کند.

🔸دلیلی که گرنل برای مخالفت خود با پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس مطرح کرده، این است که کشورهای اروپایی به جمهوری اسلامی ایران که به‌زعم او حقوق بشر را نقض می‌کند، پول می‌دهند.

🔸در این میان دو نکته حائز اهمیت است:

1️⃣گرنل خارج از شرح وظایف خود به‌عنوان یک سفیر، به‌طور بی‌محابا هم در امور داخلی آلمان و سایر کشورهای اروپایی دخالت می‌کند و هم در امور ایران. این حد از دخالت‌های آشکار و واضح و بسیار موردی، حتی در دولت آمریکا هم بی‌سابقه است.

🔸چراکه تا پیش از دولت ترامپ، عمدتاً کارگزاران دولت آمریکا تلاش می‌کردند تا مواضع خود را درباره سایر کشورها به شکلی کلی بیان نمایند.

2️⃣همچنین گرنل در حالی جمهوری اسلامی ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کند که تخریب اموال عمومی، ضرب‌وجرح و کشتار مردم عادی و …. یک اقدام اعتراضی تلقی نمی‌شود.

🔸اما رفتارهای گرنل باعث شده که او در آلمان به‌عنوان یک فرد مضر تلقی شود. به‌گونه‌ای که اکنون محافل رسانه‌ای آلمان نظیر شبکه دویچه وله از او با عنوان عنصری آشوب‌گر و نمونه کوچک ترامپ یاد می‌کنند و سیاستمداران آلمانی خواهان اخراج وی از کشورشان هستند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه