بررسی سرنوشت برگزیت با تکیه بر انتخابات پارلمانی بریتانیا/ بخش دوم

انتخابات آینده مجلس بریتانیا فرصتی دیگر به مخالفان برگزیت داده است تا شانس خود را برای جلوگیری از وقوع برگزیت یا دستکم متعادل کردن آن امتحان کنند. سرنوشت برگزیت بستگی به نتایج این انتخابات دارد.

جهت دسترسی به بخش اول این مقاله اینجا کلیک نمایید. همچنین متن کامل مقاله( بخش یک و دو) را می توانید از بالای همین صفحه در قالب PDF  دانلود نمایید.

اندیشکده راهبردی تبیین- در بخش اول مقاله حاضر علاوه بر بررسی اجمالی شرایط حاکم بر برگزیت، به مواضع طرفداران آن پرداخته شد و این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که این دسته برای دفاع از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه استدلال‌هایی را مطرح کرده‌اند. طرفدارانی که اغلب در حزب محافظه‌کار بریتانیا حضور دارند. بنابراین درانتخابات آتی، این حزب به عنوان نماینده اصلی طرفداران خروج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. همچنین در بخش اول، موضوع حضور حزب تازه‌تأسیس برگزیت که طرفدار خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا است، مطرح شد و اینکه این حزب چه چالش‌هایی را می‌تواند برای حزب محافظه‌کار به وجود آورد مورد بحث قرار گرفت. در بخش دوم مقاله به مواضع مخالفان برگزیت پرداخته خواهد شد، همچنین احزابی که در جایگاه مخالف برگزیت قرار می‌گیرند و وضعیتشان در انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بخشی از حزب کارگر، حزب لیبرال دموکرات و حزب ملی اسکاتلند را می‌توان در این دسته جای داد. به طور مشخص به حزب کارگر اشاره خواهد شد و عملکرد این حزب و فرصت‌های پیشروی آن در صورت پیروزی در انتخابات بررسی خواهد شد. در پایان سعی شده است به سرنوشت برگزیت در صورت پیروزی هر یک از احزاب و سناریوهای در دسترس پرداخته شود.

 

 

برگزیت؛ مخالفان و دلایل آنها

محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون به دنبال نهایی کردن برگزیت هستند و حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین به دنبال همه‌پرسی مجدد هستند و با شعار «تغییر واقعی» ستاد‌های انتخاباتی خود را راه انداخته‌اند. کوربین رهبر حزب کارگر در جمع هوادارانش گفته «ما می‌توانیم در 6 ماه موضوع خروج بریتانیا از اتحایه اروپا را با توافقی که به رای همگانی گذاشته خواهد شد، حل کنیم.»[1] او با حساس خواندن انتخابات پیش‌رو افزود: «در این انتخابات دو گزینه وجود دارد؛ خروج معقول و با توافق یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا و ما می‌توانیم تغییر واقعی را که نیاز این کشور است، ایجاد کنیم» حزب کارگر در قبال جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا برخلاف حزب برگزیت به‌گونه‌ای موضع گرفته که هم نظر موافقان و هم مخالفان توافق برگزیت را جلب کند، در دوگانه جانسون و کوربین، احزاب ملی اسکاتلند، ولز، حزب سبز و لیبرال دموکرات که شفاف و با شعار باقی ماندن در اتحادیه اروپا مشغول فعالیت انتخاباتی شده‌اند، احتمالاً تلاش می‌کنند در صورت حضور در پارلمان، با کوربین ائتلاف کنند. کوربین البته برای نخست‌وزیر شدن یک مشکل دارد و آن هم رسانه‌های دست راستی بریتانیاست که به او اتهام همدستی یا مماشات با گروه‌های ضدیهود زده‌اند.

یکی از دلایل مخالفت کوربین با برگزیت، یقینا همان توافق تجاری با آمریکاست. او به‌خوبی می‌داند نقد اتحادیه اروپا بهتر از نسیه‌ای است که آمریکا آن هم در دوره شخصیت مذبذبی همچون دونالد ترامپ پیشنهاد کرده است. مخالفان برگزیت معتقدند پیوند زدن آینده بریتانیا به آمریکا و رئیس‌جمهور فعلی این کشور همانند سقوط با چشمان بسته به درون چاه است .

برخی دیگر ازدلایل مخالفان برگزیت عبارت است از: برگزیت سبب رکود در انگلیس خواهد شد، ترک اتحادیه اروپا الزاماً به معنی کاستن از میزان مهاجرت نیست، امتیاز دسترسی به بازار انحصاری اروپا، بسیار ارزشمندتر از بهای عضویت در این اتحادیه است، در صورت نهایی شدن برگزیت گردشگران انگلیسی تمایل کمتری به سفر خواهند داشت، برگزیت سبب کاهش نفوذ انگلستان، تضعیف ناتو و کمک به دشمنان غرب می‌شود.

بررسی عملکرد حزب کارگر و احزاب نزدیک به آن

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس اعلام کرده است، این حزب در صورت پیروزی در انتخابات زود هنگام پارلمانی ، همه پرسی جدیدی در باره برگزیت برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس گفت:« پس از آن (پیروزی)، ما این توافق برگزیت را به همه پرسی خواهیم گذاشت. پس اگر می‌خواهید اتحادیه اروپا را بدون نابود کردن اقتصادمان ترک کنید یا نظام بهداشتی ما را رها کنید، می‌توانید به این توافق رای دهید. اگر هم می‌خواهید در اتحادیه اروپا بمانید می‌توانید به آن رای دهید. در هر حال فقط یک دولت از حزب کارگر امکان تصمیم گیری نهایی در این مورد را به دستان شما خواهد سپرد. دیگر نمی‌توان تصمیم گیری در این خصوص را به سیاستمداران واگذار کرد. چون کل کشور از ابتدا درگیر این مسئله است. ما برای حل و فصل نهایی این مشکل و رفتن به جلو، به رضایت مردم نیاز داریم. ما تصمیم شما را فورا اجرا خواهیم کرد تا انگلیس بتواند از برگزیت عبور کند.»

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

هواداران سرسخت ماندن در اتحادیه اروپا برعکس باور دارند که ضررهای برگزیت در هر صورت بیش تر از سود احتمالی آن است و باید به هر طریق ممکن از جمله برگزاری مجدد همه پرسی، مانع از وقوع برگزیت شد. این گروه هم چنین معتقد است اگر قرار است این خروج صورت گیرد، به هیچ عنوان نباید خروج سخت و یا بدون توافق با اتحادیه اروپا باشد. جرمی کوربین رهبر حزب مذاکرات و رایزنی های خوبی با سایر رهبران مخالف داشته است. آنها درباره پیشبرد تلاش ها با هدف جلوگیری از برگزیت بدون توافق و برگزاری انتخابات در صورتی که برگزیت بدون توافق حذف شود، مذاکره کرده‌اند. بر این اساس، حزب لیبرال دموکرات، حزب ملی‌گرای ولز و حزب سبزها برای شرکت در انتخابات عمومی پیشروی انگلستان ائتلاف کرده‌اند. حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند در این ائتلاف حضور ندارند. اعضای حزب کارگر تاکنون با طرح برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت می‌کردند. آنها دلیل مخالفت خود را عدم وجود تضمینی برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق اعلام می‌کردند. این در حالی است که اکنون با تعویق برگزیت تا روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) به نظر می‌رسد که «خطر» برگزیت بدون توافق از نظر حزب کارگر برطرف شده است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در همین مورد گفت: «شرط ما برای جلوگیری از برگزیت بدون توافق اکنون تضمین شده است.» رهبر حزب کارگر وعده داد که کارزار انتخاباتی این حزب برای انتخابات زودهنگام بر «تغییر واقعی» جامعه بریتانیا متمرکز باشد. به گفته وی حزب کارگر «بلندپروازانه‌ترین» و «رادیکال‌ترین» کارزار انتخاباتی خود را در پیش دارد.                                                   

فرصت های پیش روی حزب کارگر برای تشکیل کابینه احتمالی

انتخابات سال ۲۰۱۷ نشان داد که جرمی کوربین می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد. در این سناریو این احتمال مطرح شده که دربرابر جبهه رقیب، آنها اختلافات خود را کنار بگذارند و جرمی کوربین را مستاجر جدید خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت کنند. در این سناریو می‌توان احتمال واژگونی کامل برگزیت را هم داد. آناند منون[2]، استاد علوم سیاسی در کالج کینگز لندن به نیویورک تایمز گفت: «بازی گلف بین چپ و راست در این کشور به نقطه غیرمطمئن خود رسیده و نمی‌توان پیروزی بوریس جانسون را قطعی دانست.»از سویی حزب کارگر و لیبرال دمکرات در مانیفست‌های تبلیغاتی خود از تزریق بودجه برای ایجاد مراکز دولتی نگهداری از کودکان خبر می‌دهند تا خانواده‌ها وارد محیط کار شوند. حزب کارگر تا پیش از روی کار آمدن دولت محافظه کار در سال ۲۰۱۰ طرح «ارزشیابی ملی» موسوم به شور استارت[3] را در دست اجرا داشت که بر اساس آن دولت موظف به ارائه خدمات رایگان آموزشی، سلامت و رفاه برای کودکان بود. با این حال دولت محافظه کار دیوید کامرون با توقف این طرح، تلاش کرد تا از طریق کاهش مالیات‌ها انگیزه بیشتری برای اشتغال مردم ایجاد کند.

پیش بینی درباره سرنوشت برگزیت

نتیجه بیشتر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌یک از دو حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون و کارگر به رهبری جرمی کوربین شانس کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را در انتخابات ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) ندارند.

چنانچه در انتخابات سال ۲۰۱۷ میلادی حزب محافظه کار با از دست دادن ۱۳ کرسی اکثریت مطلق پارلمان را از دست داد و به اجبار با حزب دست راستی اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی توافق کرد تا دولت اقلیت تشکیل دهد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

در انتخابات پیش‌رو موضع گیری احزاب درباره آینده برگزیت نقش اصلی را در آرایش جدید پارلمان دارد. در واقع احزاب در کنار وعده‌های انتخاباتی پیرامون وضعیت اقتصاد، سیستم خدمات درمانی، مسکن، آموزش و غیر، اصلی ترین محور بحث‌های خود را به نحوه اجرای برگزیت اختصاص داده اند.

از این روی تشکیل دولت بعدی بستگی به این دارد که کدامیک از احزاب به تنهایی یا از طریق ائتلاف با احزاب دیگر بتوانند خاستگاه افکار عمومی درباره آینده رابطه انگلیس و اتحادیه اروپا را برآورده کند. از آنجا که نتیجه نظرسنجی ها حاکی از کاهش محبوبیت احزاب محافظه کار و کارگر است، پیش‌بینی می‌شود که پارلمان این کشور مانند سال ۲۰۱۷ معلق شده و حزبی که بیشترین کرسی ها را کسب کند یا یکی از احزاب کوچکتر وارد ائتلاف شود.

اکنون سه حزب ملی اسکاتلند، لیبرال دمکرات و تا حدودی حزب تازه تاسیس برگزیت بیشترین شانس را برای ائتلاف با احزاب اصلی دارند.دوقطبی‌سازی فضای انتخاباتی در بریتانیا از سوی دو حزبی که در چند دوره اخیر همواره دولت را در اختیار داشتند، باعث شد «یان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپایی بگوید انگلیس مسائل دیگری غیر از برگزیت هم دارد. او در گفت‌وگو با «آ اردی» آلمان، ابراز امیدواری کرده که انتخابات مجدد پارلمانی در این کشور تنها حول محور برگزیت نچرخد. هر چند بوریس جانسون مخالف برگزاری همه‌پرسی مجدد بود اما به نظر می‌رسد با دوقطبی شکل گرفته در فضای سیاسی بریتانیا، یعنی رقابت جانسون و احزاب متحدش برای پیشبرد برگزیت از یک سو و منتقدان دولت از جمله حزب کارگر برای برگزاری یک همه‌پرسی دیگر، انتخابات پارلمانی عملا همه‌پرسی دوم برگزیت در این کشور باشد.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، معمولا حزبی که بیشترین کرسی‌ را در مجلس عوام تصاحب کند، وظیفه تشکیل دولت جدید را برعهده خواهد داشت. اگر هیچ حزبی اکثریت مطلق کرسی‌ها را تصاحب نکند، و پارلمان به اصطلاح «معلق» شود، بزرگ‌ترین حزب می‌تواند یک دولت اقلیت تشکیل دهد یا شاید دو یا چند حزب با یکدیگر ائتلاف کنند و دولت ائتلافی تشکیل دهند. مسئولیت انتخاب وزرای دولت با نخست‌وزیر است و وزرای ارشد وارد کابینه می‌شوند. بر اساس قوانین بریتانیا، اعضای دولت، کابینه و هیات وزیران از میان نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شوند و نخست‌وزیر نیز خود یکی از نمایندگان مجلس عوام و رهبر حزب اکثریت است. بوریس جانسون برای کسب اکثریت پارلمان در مدت باقی‌مانده تلاش خواهد کرد با لابی و گفت‌وگو با احزاب راست و حتی احزاب رادیکالی همچون برگزیت و کسانی که در حزب محافظه‌کار مردد به‌شمار می‌روند، پیروز انتخابات شود و دولت ائتلافی تشکیل دهد اما آمارها و نظرسنجی‌های انجام‌شده، اوضاع محافظه‌کاران را خیلی خوب نشان نمی‌دهد.[4]

اختلاف نظر بر سر نحوه اجرای برگزیت مهمترین دلیل برای برگزاری انتخابات است. این امیدواری وجود دارد که انتخابات بتواند بن بست ناشی از برگزیت را رفع کند. «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر دلیل موافقت خود با برگزاری انتخابات زودهنگام را برطرف شدن خطر برگزیتِ بدون توافق اعلام کرد. جانسون که در همین چندماه حضور در ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ چندین بار در پارلمان شکست خورده است، اعلام داشت که نتیجه انتخابات می‌تواند مسیر و نحوه خروج از اتحادیه اروپا را مشخص کند و در طرف مقابل چهره های حزب کارگر هم از برگزاری همه‌پرسی در مورد توافق برگزیت در صورت موفقیتشان در انتخابات سخن می‌گویند.

در صورت پیروزی محافظه‌کاران، به احتمال زیاد جانسون آخرین توافقِ مربوط به خروج از اتحادیه اروپا را به اجرا در می‌آورد و اگر حزب کارگر پیروز شود ممکن است حتی اجرای برگزیت یا توافق های به دست آمده میان لندن و بروکسل را به رای مردم واگذار کند.کوربین ایجاد تغییر واقعی در جامعه بریتانیا را نقطه تمرکز حزب کارگر اعلام کرد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr4', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr4", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

نتیجه گیری

در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ انگلیس، انتخابات مجلس انگلستان به صورت زودهنگام و در ماه دسامبر برگزار می‌شود تا تکلیف یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، سیاسی قرن در اروپا مشخص شود.

طبق تحلیل گزارش تارنمای «بلومبرگ» قرار نبود تا سال ۲۰۲۲ انتخابات سراسری دیگری برگزار شود اما بن بست های مربوط به برگزیت که در مقابل جانسون وجود داشت وی را مجبور کرد چنین تصمیمی را اتخاذ کند. طبق تحلیل فوق، اگر وی پیروز انتخابات باشد به سرعت انگلستان را از اتحادیه اروپا جدا می‌کند و در صورتی که شکست بخورد ممکن است برگزیت متوقف شود و لندن شاهد سوسیالیست‌ترین دولت خود از دهه ۱۹۷۰ تاکنون باشد.

در واقع دو بازیگر اصلی این انتخابات رهبران احزاب محافظه کار و کارگر هستند و در کنار آن ها حزب لیبرال دموکرات مخالف برگزیت و حزب برگزیت و حزب زیست محیطی سبز هم نقش‌آفرین خواهند بود. البته در ولز و اسکاتلند و دیگر مناطق هم احزاب فرعی وجود دارند که ماهیت آنها در موافقت و مخالفت با برگزیت تبیین می‌شود.

در آخرین نظرسنجی‌هایی که اوایل ماه نوامبر انجام شد، حزب محافظه کار حدود ۱۵ درصد از حزب کارگر جلو بود، اما بسیاری از این نظرسنجی ها به علت ماهیت فرّار و تغییرپذیر آرای سیاسی معمولا چندان دقیق نیستند. در نهایت باید منتظر بود و دید کدام حزب در رقابت بر سر کسب بیشترین تعداد نمایندگان از ۶۵۰ کرسی پارلمان موفق عمل می‌کند.  هر حزبی که بتواند ۳۲۶ کرسی را کسب کند دولت را تشکیل خواهد داد و هرچه حاشیه پیروزی بزرگتر باشد دست آن حزب برای پیشبرد برنامه های دولت بازتر خواهد بود. اگر هم هیچ یک از احزاب اکثریت را کسب نکنند، باید در کنار دیگر احزاب، دولت ائتلافی را برای کسب کرسی های لازم پارلمان تشکیل دهند. رسانه ها و کارشناسان انتخابات آینده را قمار جانسون و حزب محافظه کار ارزیابی می‌کنند. نظرسنجی ها می‌گویند احتمال پیروزی محافظه کاران بالا است، اما این پیش‌بینی شبیه همان اتفاق سال ۲۰۱۷ است، که بسیاری چیزها را رأی‌دهندگان در پای صندوق های رای تغییر دادند.

منابع

1 باشگاه خبرنگاران جوان،«بن‌بست برگزیت؛انگلیس خسارت‌بارترین شرایط پس از جنگ دوم جهانی را تجربه می‌کند» ۱۷ آبان ۱۳۹۸، قابل بازیابی در پیوند زیر:

https://www.yjc.ir/fa/news/7131523/

[2] Prof Anand Menon

[3] SureStart  

[4] فرهیختگان آنلاین»، در انگلیس چه خبر است؟ همه‌پرسی؛ پایان عمر سیاسی رئیس دولت»۱8 آبان ۱۳۹۸، قابل بازیابی در پیوند زیر:

farhikhtegandaily.com/news/33374/

 

منابع  و مآخذ تکمیلی

مقاله

1- دکتر حمید صالحی،«تأثیر برگزیت بر سیاست داخلی و خارجی انگلیس»،فصلنامه راهبرد سیاسی،9/06/1397،شماره5،ص101

2-معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه،«برگزیت،ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻭ ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﺧﺮﻭﺝ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲﺍﺯﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ»،سایت وزارت امورخارجه،۱۳۹۸/۰۷/۰۲

3-حبیب الله ابوالحسن شیرازی،«برگزیت و پیامدهای حقوقی، ژئوپلیتیکی و سیاسی- امنیتی آن»،فصلنامه پژوهشی سیاست جهانی 28/12/1396،دوره ششم شماره 4،ص157

4- عزیزاله حاتم زاده،«روابط فراآتلانتیک پس از برگزیت و ترامپ؛ پیامد‌ها برای ایران»،فصلنامه مطالعات راهبردی، پائیز1397، شماره81،ص 161

5- دکترهادی آجیلی،برگزیت وپیامدهای سیاسی-اقتصادی آن»،فصلنامه پژوهشهای سیاسی وبین المللی،پائیز1396، شماره32

پایگاه اینترنتی

1-خبرگزاری ایرنا،«سرنوشت برگزیت زیر تیغ قانون گذاران انگلیس»،۲۷ مهر ۱۳۹۸، قابل بازیابی در پیوند زیر:

https://www  .irna.ir/news/83522730

2-خبرگزاری شبکه العالم،«تحلیل نیویورک تایمز از برگزیت و دومینوی کناره گیری در کابینه انگلیس»، 19 تير 1397

قابل بازیابی درپیوندزیر:

https://fa.alalamtv.net/news/3662951

3-خبرگزاری مشرق،«انحراف به چپ دموکراسی در لندن»؛ پارلمان انگلیس تعلیق شد»،۷ شهریور ۱۳۹۸

قابل بازیابی درپیوندزیر:

https://www.mashreghnews.ir/news/ 988045

4- خبرگزاری فارس،«رهبر حزب برگزیت از شرکت در انتخابات انگلیس انصراف داد»،۱۳۹۸/۸/۱۲، قابل بازیابی درپیوندزیر:

/www.farsnews.com/news/13980812001077 

5-خبرگزاری مهر،«با کسب سه امتیاز؛حزب کارگر انگلیس از اختلاف آرای خود با حزب محافظه کار می کاهد»،۱۹    آبان ۱۳۹۸، قابل بازیابی درپیوندزیر،

/www.mehrnews.com/news/ 4767540

6- خبرگزاری فارس،«برگزیت» از کجا شروع شد و به کجا ختم می‌شود؟»،۱۳۹۷/۷/۱۰،، قابل بازیابی درپیوندزیر

www.farsnews.com/news/13970705000134

7- علیرضا سرافرازی،«چرا انتخابات بریتانیا مهم است؟ بوریس، برگزیت و حالا… انتخابات»،منتشرشده دروبسایت خبرآنلاین درتاریخ۱۸ آبان ۱۳۹۸، قابل بازیابی درپیوندزیر،

//www.khabaronline.ir/news/1319126

8-پایگاه خبری آفتاب،«پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از منظر موافقان و مخالفان برگزیت»،30 خرداد ۱۳۹۵قابل بازیابی درپیوندزیر:

https://aftabnews.ir/fa/news/375907

9- خبرگزاری ایرنا،«زد و بند دو حزب جدایی طلب انگلیس برای پیشبرد برگزیت»۲۱ آبان ۱۳۹۸،‏ قابل بازیابی درپیوندزیر:

83551126 www.irna.ir/news/

10-وبسایت ایبنا،«رای مجلس عوام به برگزاری انتخابات زود هنگام؛برگزیت و تغییرات پیش‌بینی نشده در تاریخ انگلیس»

۸ آبان ۱۳۹۸،‏ قابل بازیابی درپیوندزیر:

 http://www.ibena.ir/news/1088244

ارسال دیدگاه