سفر رهبران حماس و جهاد به مصر

از هفته قبل اسماعیل هنیه و زیاد نخاله رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین به مصر سفر کرده‌اند. گفته شده است این سفر بنا به دعوت مصر برای گفتگو درباره آتش‌بس با اسرائیل انجام شده است.

سفر رهبران حماس و جهاد به مصر

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻از هفته قبل اسماعیل هنیه و زیاد نخاله رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین به مصر سفر کرده‌اند. گفته شده است این سفر بنا به دعوت مصر برای گفتگو درباره آتش‌بس با اسرائیل انجام شده است. قرار بوده است آنها با مسئولین سازمان اطلاعات مصر گفتگو کنند. علاوه بر این زیاد نخاله و اسماعیل هنیه در مصر با یکدیگر پیرامون موضوعات مختلف مربوط به فلسطین گفتگو کرده‌اند.

🔸منابع خبری رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند، پیشرفت زیادی در مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس حاصل شده است. طبق این ادعا نشست‌هایی در ساختار نظامی این رژیم برای عملیاتی کردن توافق آتش‌بس با حماس که با میانجی‌گری مصر انجام گرفته، برگزار می‌شود. برخی از منابع نظامی این رژیم گفته‌اند اکنون بهترین زمان برای نهایی کردن یک توافق فراگیر است.

🔸 در مقابل «خلیل الحیه» از اعضای ارشد حماس در این رابطه گفته است صحبت از آتش‌بس طولانی‌مدت «غیرواقعی» و آنچه برای حماس مهم است نهایی شدن قرارداد حقیقی و جدی برای تبادل اسرا است. به نظر می‌رسد گروه‌های فلسطینی با توجه به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی علیه رهبران مقاومت و ترور فرمانده نظامی جهاد و وضعیت محاصره غزه، از آتش‌بس فعلی ناراضی و دنبال ترتیبات جدیدی هستند؛ بنابراین مصر در هماهنگی با اسرائیل به دنبال حفظ آتش‌بس و جلوگیری از نقض آن توسط گروه‌های فلسطینی است.

🔸 منابع فلسطینی اعلام کرده‌اند که بعد ازسفر به مصر، هنیه به روسیه، ترکیه، قطر ، ایران و چند کشور دیگر نیز سفر خواهد کرد. سفر هنیه به مسکو و کسب حمایت روسیه در شرایطی که آمریکا به صورت همه جانبه در موضوعات مختلف از اسرائیل حمایت می‌کند از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. شایان ذکر است که مصر پس از انتخاب شدن هنیه به عنوان رهبر حماس تاکنون، به او اجازه سفر به کشوری دیگر را نداده بود.

✔️ رژیم صهیونیستی اخیراً به دنبال اختلاف‌افکنی میان حماس و جهاد بوده است؛ دیدار هینه و نخاله نشان داد که پیوند جهاد و حماس ناگسستنی است و برنامه اسرائیل در این زمینه به شکست انجامیده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه