بررسی جنایات ارتش و سازمان جاسوسی آمریکا در افغانستان توسط دادگاه لاهه (1) 

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه روز چهارشنبه هفته گذشته تحقیقات سه‌روزه‌ای را آغاز کرد که در آن دادستان‌ها و افغانستانی‌های تحت شکنجه قرار گرفته تلاش می‌کنند دادگاه را متقاعد کنند که تصمیم قبلی خود مبنی بر رد تحقیقات از جنایات جنگی انجام شده توسط طالبان و نیروهای آمریکایی را نقض نماید.

بررسی جنایات ارتش و سازمان جاسوسی آمریکا در افغانستان توسط دادگاه لاهه (1) 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه روز چهارشنبه هفته گذشته تحقیقات سه‌روزه‌ای را آغاز کرد که در آن دادستان‌ها و افغانستانی‌های تحت شکنجه قرار گرفته تلاش می‌کنند دادگاه را متقاعد کنند که تصمیم قبلی خود مبنی بر رد تحقیقات از جنایات جنگی انجام شده توسط طالبان و نیروهای آمریکایی را نقض نماید.

🔸در ماه آوریل، جلسه پیش‌محاکمه دادگاه لاهه اعلام کرد که به درخواست دادستان فاتو بنسودا برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت مجوز داده نمی‌شود. ازجمله این جرائم می‌توان به حملات عمدی به غیرنظامیان و کودک‌-سربازان توسط شبه‌نظامیان طالبان اشاره کرد. همچنین شکنجه و خشونت جنسی توسط اعضای نیروهای امنیت ملی افغانستان و شکنجه زندانیانی که در زندان‌های مخفی سیا در افغانستان، لهستان، رومانی و لیتوانی نگهداری می‌شوند، شامل همین موارد است. اما به این درخواست دادستان بنسودا مجوز لازم داده نشد.

🔸این تصمیم توسط مدافعان حقوق بشر محکوم شد. بسیاری از آن‌ها دادگاه لاهه را متهم کردند که پس از فشارهای شدید دولت آمریکا بعد از مسافرت بنسودا به آمریکا این تصمیم را گرفته است. لازم به ذکر است که این فرد یک تبعه گامبیایی است. دولت آمریکا تهدید به‌تلافی بیشتر، ازجمله ممنوعیت سفر و تحریم‌های اقتصادی علیه دادگاه لاهه کرد.

🔸در جلسه دادرسی اخیر، ادعاهایی مبنی بر شکایت از سربازان و کارکنان اطلاعاتی آمریکا به دلیل انجام شکنجه، تجاوز و آزار زندانیان بین سال‌های 2003 و 2004 مطرح می‌شود. در دسامبر سال 2014، سنای آمریکا خلاصه 480 صفحه‌ای از یک گزارش سابقاً طبقه بندی شده 6000 صفحه‌ای را منتشر کرد.

🔸در این گزارش شرح داده می‌شود که چگونه افراد بی‌گناه به دلیل اشتباه هویتی و اطلاعات معیوب، توسط ارتش و سیا دستگیر شدند، چگونه این افراد و سایر بازداشت‌شدگان در معرض سو استفاده وحشتناک و حتی کشنده قرار گرفتند، و اینکه چگونه دامنه وحشیانه این برنامه از وزارت دادگستری پنهان‌شده است.

🔸زندانیان پایگاه‌های سیا روزها به مدت طولانی توسط زنجیر از سقف آویزان می‌شدند. از خواب محروم می‌شدند. در دمای نزدیک به انجماد برهنه می‌شدند و در مراسم اعدام‌های نمادین قرار می‌گرفتند. قبل از انتصاب جینا هاسپل، شکنجه گران سیا در یکی از مراکز بازداشت خود، زندانی ابو زبیده را به مدت 83 ماه تحت شکنجه غرق مصنوعی قرار داده بودند.

منبع

(https://www.commondreams.org/views/2019/12/05/icc-holds-hearing-afghanistan-war-crimes-including-us-torture)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه