بررسی جنایات ارتش و سازمان جاسوسی آمریکا در افغانستان توسط دادگاه لاهه (2) 

باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با وجود وعده‌های تبلیغاتی متعدد در خصوص تحقیق درباره سوءاستفاده‌های دوره جرج بوش، دستورات اولیه منع شکنجه و بستن زندان گوانتانامو، اما سعی در تضعیف گزارش سنا داشت.

بررسی جنایات ارتش و سازمان جاسوسی آمریکا در افغانستان توسط دادگاه لاهه (2) 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با وجود وعده‌های تبلیغاتی متعدد در خصوص تحقیق درباره سوءاستفاده‌های دوره جرج بوش، دستورات اولیه منع شکنجه و بستن زندان گوانتانامو، اما سعی در تضعیف گزارش سنا داشت.

🔸مهم‌تر از همه این‌ها، او نه‌تنها هیچ‌یک از شکنجه گران دولت بوش را تحت پیگرد قانونی قرار نداد، بلکه دولت اوباما آن‌ها را از هرگونه مسئولیت در قبال جنایات خود محافظت می‌کرد.

🔸در خصوص این گزارش چند نکته به شرح ذیل وجود دارد:

1️⃣ دولت آمریکا که مدعی دفاع از حقوق بشر می‌باشد، به‌راحتی ابتدایی‌ترین حقوق بشر را نقض می‌کند و در این راه از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند.

2️⃣ به قدرت رسیدن افراد مختلف از هر دو جناح، هیچ‌گاه باعث نمی‌شود تا تفاوت‌های عمده‌ای در عملکرد حقوق بشری آمریکا اتفاق بیفتد. همین گزارش صراحتاً به این نکته اشعار دارد که اوباما مانع از تحت پیگرد قرار دادن شکنجه گران ارتش و سیا گردید.

3️⃣ در همین رابطه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال 2015 میلادی ( 1394) که مقارن با دوران ریاست جمهوری اوباما بود، طی گزارش دوره‌ای خود از وضعیت حقوق بشر آمریکا به‌صراحت اعلام کرد که عملکرد حقوق بشری آمریکا بسیار نامناسب بوده و این کشور در کارنامه حقوق بشر خود کاملاً شکست‌خورده است.

4️⃣ همچنین باید به این نکته توجه کرد که کشوری که چنین کارنامه دهشتناکی در وضعیت حقوق بشر خود دارد، نمی‌تواند مرجعی برای ترویج حقوق بشر در دنیا باشد. اما دولت آمریکا نه تنها به دنبال ترویج حقوق بشر مدنظر خود است، بلکه از این بستر به‌عنوان محملی برای دخالت در امور سایر کشورها استفاده می‌کند.

5️⃣ از سوی دیگر دولت آمریکا در خصوص حقوق بشر با رویه استاندارد دوگانه رفتار می‌کند. به‌گونه‌ای که نه‌تنها خود این کشور حقوق بشر را نقض می‌کند، بلکه در خصوص نقض حقوق بشر توسط هم‌پیمانان خود نظیر عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی سکوت همراه با حمایت تلویحی انجام می‌دهد. اما هم‌زمان از این بستر برای دخالت در امور سایر کشورها استفاده می‌کند.

منبع

(https://www.commondreams.org/views/2019/12/05/icc-holds-hearing-afghanistan-war-crimes-including-us-torture)

 

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه